Svar: Betændelse ved negl
10. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære MorMaia
Ja nogle gange så får børnene små sår på fødderne, når de begynder at bevæge sig rundt og nogle gange så går det så ud over en negl. Det er jo hvad der kan ske:o)
I gamle dage sagde man, at man skulle kommer hænder og fødder, alt efter hvor såret var, i sæbevand og det skulle være brun sæbe eller sæbespåner. Det skal du ikke gøre. Det er sådan at disse former for sæbe kan danne en hinde i såret, så bakterierne får endnu bedre forhold og infektionen derfor bliver værre.
Det er derfor bedst at holde det rent med helt rent vand og hvis du gerne vil rense det med sæbe, så bør du bruge en mild og helt uparfumeret sæbe. Det kan være en babysæbe eller f.eks. lactacyd som du kan købe på apoteket og hos matas. Sørg for at vaske med rent vand bagefter, så evt. sæberester skylles væk.
Du kan enten komme foden i fodbad. Sæt f.eks. din datter på badeværelsesbordet med foden nede i håndvasken og lad hende sidde lidt der, med dig ved siden af. Eller du kan også lade hende sidde i sit badekar med hele kroppen, så renses såret også. Lactacyd kan du roligt bruge i badevandet og har du f.eks. noget vivac intimsæbe, så kan dette også bruges. Efterfølgende kan du så enten lade foden blive skyllet over med vand fra hanen eller vand fra bruseren.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske