Svar: Nu stopper amningen altså - men hvordan?
10. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Stina
Det lyder som en rigtig god idé at stoppe amningen nu og især da du rejser væk, så er det en oplagt mulighed at sige slut på.
Nat-amningerne skal naturligvis væk - hun behøver altså ikke bryst om natten, men jeg synes i første omgang at du skal prøve at fjerne morgenamningen. For det første behøver hun jo ikke den, når hun har fået mælk hele natten, så når I står op så giv hende en gang morgenmad.
Mælk i løbet af dagen kan hun så få af kop og søger hun brystet i løbet af dagen og aftenen, så må du prøve at forklare hende at det er slut og forsøge at distrahere og få hende på andre tanker ved at tilbyde noget andet, f.eks. noget at drikke af en kop.
Du kan forsøge at bibeholde amningen om aftenen lidt endnu, men måske er det for forvirrende for hende og hun vil ikke kunne forstå, hvorfor hun får lov der, når hun nu ikke har måtte hele dagen. Så måske er det nødvendigt at stoppe helt, for hun ikke bliver forforvirret.
Om natten må hun tilbydes vand, det kan far ligeså godt give hende, sådan er det nødt til at være. Søger hun trygheden og vil ligge hos dig, så sørg for at have en bluse på, som hun ikke kan få løftet op og så brystet dermed ikke bare sådan lige er til at få fat i.
Med den alder jeres datter har nu, så behøver hun faktisk ikke få en sutteflaske. Hun kan sagtens tage sit mælkebehov af en kop og hun kan få en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen, samt lidt ost, mælk på maden osv. så hendes samlede mælkeindtag bliver fint dækket.
Hvis I vænner hende til flaske hun, så skal hun jo af med den igen om et par måneder - er det så ikke bedre at lade være?
Så kære Stine, nu er det nu og du bliver nødt til det. Du skal jo af sted og det er jo superflot at du har ammet så længe. Det er rigtig rigtig godt. Men din datter har altså også brug for at sove om natten, ligesom du selv har:o) Og da amningerne øges, så bliver din datter mere og mere bevidst og det bliver sværere og sværere.
Du må meget gerne amme hende længe endnu, men det skal kun være en enkelt gang og slet ikke natten igennem. Hvis I ikke formår at skrue amningerne ned, så kan det komme til at fylde så meget at det ender med at gå ud over hendes trivsel. Nogle børn bliver jo det man kalder for "mælkedrankere" fordi de indtager så store mængder mælk at de ikke har plads til anden mad.
Beslutningen er naturligvis din og som jeg har skrevet til dig tidligere, så skal I begge være parate. Så træk vejret dybt og gør som du føler er rigtigst for jer begge:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o) Og hav nu et godt kursus, det skal nok gå helt fint:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske