Brev:
Hård mave og laktulose
10. september 2006
Alder:
8 mdr.
Hård mave og laktulose
Kære Helen
Vi er løbet lidt sur i det med vores datters mave, som alt for ofte går i hårdknude, dvs. hun har hård mave. I øjeblikket er afføringen som små flade gummibolde.
Vi har gennem nu snart meget lang tid givet hende laktulose (faktisk mere eller mindre hele tiden siden juli) - og sat dosis op efter dit sidste svar. Hun har så fået 10 ml. i et par uger (sat op fra 5 ml), men efter der kom mere gang i maven satte vi dosis ned igen, så hun nu får mellem 5-7 ml om dagen (de sidste 3 dage). Og nu er det så galt igen med afføring som gummibolde, og hun har tydeligvis ondt når hun skal af med den.
Desuden er hendes appetit mindre, vi har svært ved at få ret meget mad i hende både af skemad og MME. Vi er bange for at hun får for lidt at drikke, - ca. 200 ml MME i døgnet og kun 1 (sommetider 2) amning i døgnet, - det er vel ikke nok ift. de anbefalede 750 ml. ?
Vi giver hende fiberrig kost: frugt, frugtmos, rugbrødshapsere, grøntsager og lidt vand (max ½ dl om dagen - hun vil ikke rigtig have mere). Vi har nu også prøvet med syrnet MME (grøn allomin), men det nægter hun at drikke!
Vores spørgsmål er, om det ikke er et skråplan bare at give laktulose "i en evighed"?
Har du nogle gode råd mht. hendes hårde mave?
Hilsen A