Svar: Hård mave og laktulose
10. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære A
Der findes mange forskellige former for afføringsmiddel. Laktulose hører til det der hedder "osmotisk virkende". Det virker primært på tarmindholdet og ved således at gøre afføringen blødere, hvor andre afføringsmidler virker mere på selve tarmmotorikken, altså tarmbevægelserne.
Jeg har endnu ikke mødt børnelæger som fraråder laktulose. Det er rigtig vigtigt at holde børns maver igang, netop fordi det ellers går ud over deres appetit og dermed også deres trivsel, samtidig med at det jo gør ondt at være forstoppet.
Jeres datter problem hænger nok meget sammen med hendes væskeindtag. Det lyder umiddelbart som om hun får for lidt at drikke. Da hun jo tager flaske ved siden af amning, så kunne i måske prøve at tilbyde hende vand på flaske, for at se om det kunne få hende til at tage lidt mere. Det er naturligvis bedst med ren vand, men alternativt kunne I jo prøve med kogt vand og lidt sukker (1 tsk. til 100ml vand) - der jo også meget sukker i både laktulose og i modermælk.
I kan også prøve med lidt sveskemos, det kan også have positiv effekt på nogle børn og ellers så er det fint med et tilbud om varieret og fiberrig kost, dog skal det væske til:o)
Hvis det ikke lykkes at øge hendes væskeindtagelse så må I tilbage til de 10ml laktulose. Det er helt okay efter min mening, men hvis I er i tvivl så drøft det altid med jeres egen læge:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske