Svar: Ammestop og kost
10. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Lone
Da din lille dreng tilsyneladende spiser gerne og er godt igang med mad der skal tygges, så tænker jeg at du kan begynde at tilbyde ham lidt mere mad i stykker - f.eks. frisk frugt og bær. Stille og roligt skal du også over til mere grøntsagsmos/grøntsager i stykker og kød og fisk, altså mere og mere familiemad. Han må f.eks. også meget gerne få pastaskruer, ris osv. så en gang pasta bolognaise kunne måske være et hit:o)
Det er okay, at han ikke vil tage flaske og han helst drikker mme af kop. Der er jo i princippet ikke grund til at introducere ham for flaske med den alder han har.
Når han er 9 mdr gammel kan han begynde at få lidt mere komælk og komælksprodukter, han vil således kunne få sit mælkebehov dækket via mme på kop og så f.eks. en portion tykmælk. Samtidig kan du også give ham ost på og til brødet, mælk på grøden osv. Det er således ikke noget problem rent mælkemæssigt at stoppe amningen her.
Du skriver ikke hvorfor du gerne vil stoppe amning, men umiddelbart tænker jeg, at det jo handler om at du stille og roligt trapper ned. Den tidlige morgenamning behøver han ikke rent ernæringsmæssigt - det handler nok mere om tryghed, og den kan du prøve at fjerne først.
Når han vågner om morgenen, så prøv i første omgang at undvære brystet, hvis han ikke kan dette, så giv ham brystet men kun kortvarigt, så han ikke får lov til at spise, kun får lov til lige at finde roen. Men han vil så tilgengæld have behov for noget mere at drikke om aftenen, hvis han skal kunne holde sig til næste morgen og derfor kan du prøve med lidt mælk inden natten.
Prøv på samme måde om dagen at tilbyde mælk af kop i stedet for amning og se om han kan acceptere dette. Eller tilbyd brystet kortvarigt, så han falder til ro og ikke spiser sig mæt. Samtidig tænker jeg dog også at de fleste børn selv begynder at sige fra i 9-10 mdr´s alderen, så det kan være det stille og roligt giver sig selv, så meget ammer du jo heller ikke:o) Og det er altid lettest at stoppe når både barn og mor er enige om at det er tid.
En plan for dagen, kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk, evt. lidt frugtmos og vand eller mælk (MME) at drikke til
Formiddag: ½ bolle med smøreost, samt banan eller anden frugt, vand eller mælk (MME) af kop
Frokost: Rugbrødshapsere med tilbehør af forskellige kogte grøntsager, evt. rester fra aftensmaden dagen før, vand eller mælk (MME) af kop
Eftermiddag: En lille skål tykmælk eller A38 (3,5%) med rugbrødsdrys, frugtmos eller friske bær. En ½ bolle med smør. Vand af kop
Aften: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos, kød/fisk, pasta, ris, sovs evt. frugtmos med mælk til dessert. Vand eller mælk af kop
Puttes til natten, evt. mælk (MME) af kop.
Som du kan se er der kommet ekstra mad og især ekstra væske på. Jeg tror det er meget vigtigt at du fokuserer på indtaget af vand og mælk (MME) hvis du stopper med at amme. Hvis du kommer op på 400ml MME, så behøver du heller ikke give jerndråber.
Men ellers er det sådan at i 9-12 mdr´s alderen nedsættes mælkebehovet til ca 500ml som vil være behovet efter 1 års alderen. Dette er alt incl. altså både det der gives i form at tykmælk og det der drikkes af kop.
Jeg tror din drengs behov for mælk om natten hænger sammen med et manglende indtag om dagen, så hvis du stopper amningen, så er det her du skal sætte ind.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske