Svar: Udvikling lidt i stå - hvad gør vi?
11. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Benedicte
Børn udvikler sig i ryk og det virker nogle gange som om de glemmer det de har kunnet og pludselig ikke kan mere. Oftest så handler det dog om at de bruger deres energi på noget andet og derfor har fuld koncentration på dette.
At I har været hjemmefra og jeres datter således har skulle vende sig til nye mennesker, nye steder, nye lugte osv. har skærpet hendes interesse for verden omkring sig. Derfor er det her hun nu har brugt en stor del af sin energi og derfor er det naturligt at hun ikke bruger så meget energi på at trille omkring.
Med hensyn til hendes vægt, så tror jeg ikke det har noget at sige. Det kunne tværtimod give hende lidt flere kræfter, gøre hende lidt stærkere. Men det er da rigtigt at nogle børn ikke bevæger sig fordi de "har vægt med sig", men der er jo også børn som netop bliver store fordi de sidder meget.... Jeg synes 9 kg er flot for en pige på 6½ måned. Det lyder helt fint:o)
Det kunne tænkes at din datter i øjeblikket øver sig mere mentalt end fysisk. Er hun f.eks. begyndt at pludre mere, skrige høje lyde og brumme med lyde fra svælget. Så er det igen her hun bruger energien.
Det er rigtig fint at du øver med hende og hjælper hende med at trille og dreje og det er super godt at du lægger hende på maven så meget som muligt. Blive endelig ved med det. Du kan godt prøve at lægge legetøj lidt i periferien af hvor hun opholder sig, for at se om hun vil begynde at krybe lidt efter det. Men hun er også kun 6½ måned gammel, så hun skal jo lige have lov til at følge med:o)
Idéer til leg og legetøj kunne være:
Bevægelege, - krybe øvelser (tryk på hendes fodballer for at frembringe krybeøvelser), lufttur/tumletur - svinge hende mens hun holdes under maven, så hun oplever at flyve. Ud at opleve verden uden for - op i barnevogn, sidde og mærke vejr og vind (det vil hun nyde mere og mere i løbet af de næste 2 måneder). Leg med lyde - brug dine egne læber "bbrrr" lyde og lignende.
Sanglege med fagter og hvor du også bruger hendes krop, - f.eks. hjulene på bussen, hvor du bøjer og strækker hendes ben., eller "pandeben, øjesten...".
Bolde kan være spændende og de bevæger sig jo også, så man selv er nødt til at flytte sig:o) Bolde med vand, bolde med kanter, bolde i stof. Køkkenting, piskeris, skeer, bagepapir til at krølle, stor fløjte, tromme, trækkedyr mv.
Det er især i 6-9 mdr´s alderen at børn begynder at synes ovenstående lege er sjove, så det er bare at gå igang:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske