Brev:
Min datter bider, slår og river
22. november 2003
Alder:
3 år
Min datter bider, slår og river
Min kæreste har en datter som bliver 3 om kun 1 ½ måned. Vi har først måtte se hende de sidste 2 mdr. Vi har en fælles pige som lige er blevet 3 år. Min kærestes datter taler meget dårligt og vi har lige hørt at hun skal have talepædagog, hvilket vi er glade for, da vi ikke har noget at sige, da hendes mor har den fulde forældremyndighed. Hvordan tackler vi det med hende?
Vores fælles datter er meget mindre i størrelse og kan intet stille op, når lillesøster minst 5 kg tungere sætter sig på hende og bider hende. Hun har lige været her i weekenden, hvilket gik rimeligt godt, men vores fælles datter har mareridt når hun er her, men er dog meget glad for hende.
Hvis vi beder hende om noget siger hun bare nej, og nægter at gøre det, hun stikker af, når det passer hende, hvilket kan være lidt anstrengende.
Jeg føler at jeg har skældt hende ud alt for meget, men det er ikke sjovt, når hun prøver at rive hovedet af sin søster, så hun har røde mærker på halsen.
Det skal lige siges at de også har en storebror på 10, som er med når vi har hende, det kræver hendes mor. Han prøver at hjælpe og leger forældre, hvilket er sødt af ham, men det er desværre noget hans mor har bedt ham om. Han er meget frustreret, da hans mor og far ikke taler sammen, og det smitter måske også af på søsteren.
Jeg er bange for at vores fælles datter snart stå helt af og ikke vil lege med sin lillesøster når hun kommer. Desuden må der være en bedre måde at få hende til at stoppe med at bide, slå og rive.
Hvad gør vi?
Med venlig hilsen
Lisette