Svar: Min datter bider, slår og river
22. november 2003
Alder:
3 år
Kære Lisette
Det er ofte sådan at børn der mangler sprog gør opmærksom på sig selv ved at bide og slå. Det er et meget svært problem at tackle, især når barnet ikke er ens eget.
Det er meget vigtigt at du tørster din datter, som jo bestem ikke synes at det er spor behageligt, men samtidig er det også vigtigt at give det barn der bider opmærksomhed.
Du kan ikke straffe hende der bider, men du må gennem dine egne handlinger vise, hvordan man opfører sig. Lære hende at man ikke må bide og at man ikke opnår trøst ved at bide andre.
Nu da du ved at hun kan finde på det, er det vigtigt at du er opmærksom på hvordan pigerne leger sammen. Er der det mindste tegn til at det kammer over så hun bidder og slår, så skal du stoppe hende og meget bestem fortælle at det gør man ikke.
Prøv at se om du kan finde ud af i hvilke situationer det er, at hun bider. Er det f.eks. fordi din datter har taget et stykke legetøj som den anden ville have, altså en måde at sige "du må ikke tage fra mig"? I og med at den pige der bider er på besøg, så har hun jo ikke "kontrollen" i hjemmet.
Børn på 3 år har stadig svært ved at dele med andre og vil ofte holde på "det er min". Det er vigtigt at du også lærer din datter at den anden pige skal have lov at låne. Hvis ikke det går, så må du finde en måde at aflede begge børn på.
Det kan være en god idé at læse en bog. Du kan sidde med en pige på hver side. Det kan også være en god idé at danse sammen, eller lægge en stor madras ud på gulvet og hjælpe dem med at rulle, lave kolbøtter osv. Noget de begge får opmærksomhed ved og som de kan more sig over.
Du og din mand skal være enige om hvordan I vil opdrage børn. I skal have nogle regler for hvordan tingene foregår hos jer og så skal I være konsekvente. Børn har brug for at der bliver sat grænser og det er jer som forældre, bestemmer hvornår der skal siges fra. Børn kan godt lære at der hos jer er nogle andre regler end andre steder. Og det er uanset om det andet sted er hos en eks-kone, en bedsteforældre eller andre.
Med hensyn til sønnen på 10, så skal I være ærlige og fortælle ham hvordan I vil have det hos jer. I skal også fortælle ham hvad I forventer af ham, når han er på besøg. F.eks. fortælle ham at I synes det er sødt af ham, når ham gerne vil hjælpe til, men at det behøver han ikke, da I som voksne nok skal tage jer af det, osv.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske