Svar: Skemad 6 mdr.
11. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære K.
Fra 6 mdr´s alderen kan din datter tilbydes stort set alle slags frugt og grønt og du kan begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Derudover kan du også begynde at tilbyde hende mere gluten-holdig grød og hun kan således begynde at få mere af de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Det er rigtig flot og meget prisværdigt at du har brugt modermælk til din datter skemad. Det er super; men det er ikke nødvendigt. Og nu hvor hun er 6 mdr gammel, kan du faktisk begynde med lidt sødmælk. Det gør det lidt lettere for jer, at I så ikke behøver lave specielle retter til hende, men hvis du f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle bruge det samme. Du kan naturligvis også bruge modermælkserstatning i hendes grød/mos. Først efter 9 mdr må komælk udgøre en større del af hendes indtag.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos evt bryst
Frokost: Grøntsagsmos med lidt kød/fisk, vand af kop og evt. amning
Eftermiddag: bryst
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, og stille og roligt lidt mere af jeres mad. Vand af kop og evt. amning
Puttes til natten
Sen aften: bryst
Nat: Forsøge at undvære brystet, give vand i stedet ved tørst
Frugtmos kan du lave af alle fruger, friske, kogte eller frosne.
Hvis du vil lave frugtmos selv, så gøres dette lettest ved at tage ca 100g frugt og mellem ½-1 dl. vand og lidt sukker. Vand og frugt bringes i kog og småkoger i 5-10 minutter, kan blendes med en stavblender og sukker tilsættes efter behov lige inden servering.
Frisk frugtmos kan du lave ved med kanten af en ske at skrabe lidt af frugtkødet. Dette kan især gøres med modne æbler, pærer, bananer og melon. Avocado kan også bruge. Friske bær moses lettest med en gaffel.
Den kogte mos kan laves af æbler, pærer, hindbær, blåbær, jordbær, blandede skovbær og lignende. Den kogte mos kan holde sig i køleskabet et par dage, hvor det friske mos skal spises med det samme.
Med hensyn til væskeindtagelse, så må du se på hvormeget din datter tisser. Hvis der kommer noget ud, så kommer der også noget ind, - hun skal helst have våde bleer 5 evt. 6 gange dagligt.
Håber jeg kom igennem det hele og at mine svar gav lidt mening:o) Held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske