Svar: Ingen afføring - skal jeg være nervøs?
11. september 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Hvis din dreng ikke virker til at have ondt i maven, så synes jeg ikke du skal være bekymret, men hvis du synes han får ondt og hvis du fornemmer at han mindsker sit indtag og sin interesse for mad, så kunne det være en mulighed at give ham lidt laktulose.
Det er meget vigtigt at holde de små børns maver igang, ellers kan der netop ske det, at de mister lysten til at spise og det går jo ud over deres trivsel. Samtidig har det det jo heller ikke godt, hvis de er forstoppede.
Så læg mærke til hvordan han virker og hvis han får mme tit, så synes jeg ikke der skal gå en uge imellem hans afføringer:o) Se hvad der sker idag og i morgen og ellers så kan du prøve med laktulose. Her må han få 1 ml pr kg legemsvægt og du kan i første omgang dele dosis i 2 og således give ½ dosis 2 gange dagligt.
Ellers så må du få lægen til at komme med en vurdering. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske