Brev:
For lidt søvn - 7½ mdr.
12. september 2006
Alder:
7 mdr.
For lidt søvn - 7½ mdr.
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål om mængden af søvn for min datter Ella på 7½ mdr. Jeg har tidligere skrevet omkring putning om aftenen - det er nu på plads. Ella sover som følger:
6.00/6.30 vågner
7.00/9.00 lur, 1-1½ time
Eftermiddag - nogle gange kl. 12 andre gange kl. 16: lur på 1-1½ time
Nogle gange en tredje lur ved 17-18 tiden - ½ time
I seng 19-20
Sover som regel til næste morgen, får evt. sutten eller kommer ind til os og sover.
Som du kan se er tidspunkterne meget forskellige, det mest faste er, hvornår hun kommer i seng om aftenen og hvornår hun står op. I løbet af dagen bliver tidspunkter, mv. udelukkende styret af hendes signaler.
Problemet er at jeg synes hun virker træt det meste af dagen, også efter hun er stået op fra lur eller om morgenen. Hun er pyldret og irritabel og gnider øjnene. Det ender faktisk tit med at hun bliver lagt til at sove, men så snart hun er lagt i barnevognen 'liver hun op', kommer ind igen og holder den kørende i nogle timer endnu.
Jeg er nok temmelig forvirret og vil høre dig om, hvor meget et barn på hendes alder 'bør' sove i løbet af et døgn og hvordan fordelingen er. Skal jeg lægge faste tider på lure?
Ofte har vi også aktiviteter i løbet af dagen, så jeg synes nok også selv at faste tider giver problemer, men måske det vil hjælpe Ella? Hvordan håndterer jeg, at hun virker så træt det meste af tiden?
Aktivitetsniveauet er selvfølgelig også steget med hvad det medfører af træthed, men hvor meget er rimeligt?
Håber du kan hjælpe!
Ellas mor