Brev:
8 mdr er begyndt at sige fra til amning
12. september 2006
Alder:
8 mdr.
8 mdr er begyndt at sige fra til amning
Kære Helen
Så er vi her igen, stadig trætte :o)
Vores nætter er desværre blevet værre inden for de sidste 14 dage. Vores søn vågner stadig mange gange, men er nu blevet svær at trøste!
Vi har droppet at finde frem til årsagen, da det på nuværende tidspunkt kan være alt fra tænder, motorisk udvikling, separationsfasen m.m. Vi forsøger bare at handle på det vi ser og det er desværre, at han er blevet mere ked af det.
Han er de sidste par dage også begyndt at sige fra til amning, hvilket nok passer meget godt med den alder han har nu. Det er lidt forskelligt, hvilke amninger han fravælger, men han har endnu ikke fravalgt den om aftenen inden putning og den sent på aftenen og kl.4/5.
Vi vil rigtig gerne have lidt hjælp til en ny strukturering på hverdagen mht. mad og amning, da det jo ser ud som om han selv er ved at trappe ned. Det skal lige indskydes, at jeg er på barsel frem til februar og gerne vil amme mest muligt - hvis han vil selvfølgelig :o)
En kort oversigt over vores dag ser ud som følger:
Ca. kl.4/5: amning
Mellem 6-7: vågner og kommer i tøjet
Mellem 7-8: Morgenmad 1½-2 dl øllebrød eller havregrød m. ½ dl MME i + 1 dl vand af glas
Kl.9: puttes til formiddagslur – sover 1½-2½ timer
Kl.11.30/12: Frokost. Ris eller pasta m. kød eller fisk + 1 dl vand af glas
Mellem 13-14: puttes til eftermiddagslur – sover 1-2 timer
Mellem 15-16: 1-1½ dl grød + vand
Kl.18: Aftensmad. kartofler m. kød/fisk. Tilbydes andre grøntsager end til frokost + 1 dl vand af glas. Får af og til tilbudt frugtmos som dessert.
Kl.19: Fast putteritual med højtlæsning, sange og amning. Denne stund nyder han meget og følger meget med. Han falder som regel i søvn under amningen.
Mellem 22-23: Vågner han og ammes
Fra 23-5 vågner han en del gange, hvor det nu desværre er svært at trøste ham.
Jeg forsøger kun at amme ham sen aften og meget tidlig morgen. Opvågningerne ind imellem forsøger min mand at klare. Men det er ved at være hårdt for os alle, da der er mange! Vi har forsøgt med vand, sidde ved siden af, gå lidt rundt m.m. dog uden held. Som jeg tidligere har skrevet til dig, har vi ikke mulighed for at rykke ham på eget værelse før om 2 uger.
Ang. kosten, så har vi svært ved at tilbyde ham noget om formiddagen, da han ofte sover længe og dermed kommer vi for tæt på frokost.
Vi er begyndt at give ham grød om eftermiddagen, men han spiser ikke særlig meget.
Han øvrige kost bliver ikke længer blendet, men most med en gaffel og han får majs, ærter, gulerod, banan m.m. i stykker som han kan bide af. Derudover får han enkelte dage en skorpe eller et stykke bolle som han sidder og gnasker i. Han er blevet ret god til at tygge og planen er, at han skal starte på rugbrødshapser og familiemad, når vi kommer til DK om 2 uger.
Som det ser ud nu, får han jo ikke så meget mælk i løbet af dagen, da han ikke er så glad for at drikke MME af glas. Vi blander ikke længere MME i hans frokost og aftensmad, da det får det til at smage ens.
Ja du må undskylde det lidt forvirrende brev... Vi håber du kan give et par råd om, hvilke amninger jeg skal prioritere og hvordan vi får mælk nok i ham.
De kærligste hilsner fra de trætte forældre