Svar: Skemad snart 6 måneder
12. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det lyder som en rigtig god idé at starte op med noget grøntsagsmos og derudover tænker jeg at du måske skulle prøve at tænke sådan at du giver grød/mos at sove på og så flaske at vågne på. På den måde kunne der måske blive plads til både skemad og fortsat en del mælk.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: MME at vågne på, I står op
Formiddag: Grød (ris-, majs-, havregrød), vand eller MME af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos, fra 6 mdr med lidt kogt kød/fisk, vand eller MME af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med MME, når hun vågner efter luren
(Sen eftermiddag: Evt. flaske, evt. lidt frugtmos med mme eller en lille portion let grød. Nogle børn har behov for lidt her, andre springer over. Nogle børn har behov for at sove ½ time her, andre springer over.)
Aften: Grøntsagsmos, fra 6 mdr med kogt kød/fisk, vand af kop
Flaske med MME og puttes til natten
Sen aften: Vælling
Nat: Vand
Jeg tænker at din datter lyder til at være rigtig god til at spise med ske og fint mestrer dette. Nu handler det om at få meget mere forskelligt introduceret og komme godt igang med mere familiemad. I takt med at hun får mere at spise om dagen, vil hun forhåbentlig kunne nøjes med vand om natten og ikke længere behøve mælk. For du har ret i at det lige nu lyder som om hun er sulten og derfor skal hun fyldes op om dagen.
Det er helt okay med den måde du giver hende maden på. Hvis hun gentagne gange lukker munden og drejer hovedet væk, så skal man stoppe. Men det lyder som om I begge nyder "at lege lidt" en gang imellem og det er okay:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske