Svar: Ondt i maven - 3 mdr.
22. november 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Ditte
Du skriver ikke om din søn får flaske eller bliver ammet. Det er sådan at børn der får flaske skal have afføring en gang i døgnet, hvor ammede børn godt kan have flere dage imellem afføringerne.
Hvis han fortsat har problemer og der ikke er sket en ændring i kosten (mælken), så kan du forsøge at give ham lidt laktulose. Han må få 1 ml pr kg x 1 dgl. Det kan købes i håndkøb på apoteket.
Du kan også give ham lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer i cirkelbevægelser rundt om navlen. Brug evt. lidt babyolie. Det kan også hjælpe at cykle lidt med hans ben og det er jo en oplagt mulighed for at synge "hjulene på bussen drejer rundt", hvilket han sikkert vil nyde.
Et varmt bad kan også gøre at han slapper af og bliver strakt ud og det samme gælder et lunt omslag på maven. Vær opmærksom på at holde hans ryg strakt, når han skal bøvse. Derved kommer luften bedre frem og bliver ikke presset sammen i maven. Det vil også være en god idé at gå med ham hen over din arm, således at hans mave ligger på din arm og benene hænger afslappet ned.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske