Brev:
4 mdr og søvnproblemer om dagen
12. september 2006
Alder:
4 mdr.
4 mdr og søvnproblemer om dagen
Hej Helen
Har netop meldt mig ind i klubben og skriver til dig i det håb, at du kan hjælpe mig med et problem, der har stået på i et par måneder nu.
Vores datter på nu 4 måneder, som iøvrigt trives og vokser meget fint (hun får flaske og er netop startet på lidt grød 1 gang om dagen), har store problemer med at falde i søvn om dagen.
Jeg lægger hende i vuggen (har ikke mulighed for at lade hende sove udenfor i barnevogn) når hun viser træthedstegn (gnider næse/øjne, er småpylret og vil ikke holde øjenkontakt) og umiddelbart går det fint, men efter små fem minutter begynder hun så småt at klynke og det udvikler sig så til en decideret skrigetur, hvor hun kører sig selv fuldstændig op, bliver overophedet og sveden springer frem på panden af hende. Når det starter kan jeg se frem til min. 45 min fast rutefart, hvor jeg går ind og trøster hende (uden dog at tage hende op), giver hende sutten og går så igen når hun virker rolig. Der går dog maks et par minutter så starter hun igen.
Nogle gange falder hun i søvn til sidst, mens andre gange må jeg tage hende op hvor hun så er fuldstændig eksalteret og vil tumle og lege, indtil hun falder om af udmattelse. Vi har spekuleret meget over hvor vi fejler, og kan ikke greje det for om aftenen har vi absolut ingen problemer. Det er som om hun fuldstændig accepterer at når kl. er efter 20, så skal man sove, og det gør hun så uden klynk, og sover iøvrigt hele natten uden afbrydelser, indtil kl. 6 hvor hun får morgenmad.
Her lægger jeg hende ofte igen for lige at få en lille time mere og igen accepterer hun dette uden vrøvl og sover til kl. 7. Man kan simpelthen stille uret efter hende og være sikker på at mellem kl 7 og kl 20 er det at få hende til at sove en endeløs kamp.
Når jeg så endelig har fået hende til at sove, er det jo dybt frustrerende at hun vågner efter den obligatoriske halve time, og så kan jeg ellers kæmpe videre (foreløbig har jeg været inde hos hende ti gange mens jeg skrev dette).
Jeg er simpelthen så træt af dette soveræs om dagen. Folk siger at jeg ikke burde klage, når hun nu sover igennem om natten, men dagene alene med hende (min mand arbejder meget) er et helvede, og jeg må med skam indrømme, at jeg glæder mig vanvittigt til hun skal i dagpleje om ½ år.
Det hæmmer socialt, da jeg ikke kan tage hende med nogle steder, og overvejer at melde mig ud af mødregruppen, da det altid efter en lille time ender i skrigeture, hvor jeg tilsidst kapitulerer og går hjem med hende. Jeg synes virkelig det ville være ærgerligt at stoppe med mødregruppe, da jeg er glad for dette afbræk en gang om ugen, men kan se at det også begynder at gå de andre på, at min lille pige til stadighed vækker deres babyer, og får dem "med på vognen"! Så det ender med det, hvis jeg ikke finder en løsning snart.
Har naturligvis spurgt min sundhedsplejerske om råd, og synes kun jeg får vage svar om at lære hende at falde i søvn alene,- og jo tak det er jeg skam klar over men hvordan, og hvorfor kan hun sagtens finde ud af det om natten, men ikke om dagen?
Håber virkelig du har nogle idéer til, hvordan mine hverdage med hende kan forløbe lidt lettere, for det er jo også synd for pigen at hun skal igennem det flere gange dagligt, og iøvrigt ikke synes at få al den søvn hun har brug for.
På forhånd tak, og undskyld den lidt lange smøre.... ;-)
Mange hilsner Gitte