Svar: 4 mdr og søvnproblemer om dagen
12. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Velkommen til og du skal bestemt ikke undskylde:o)
Nu er det jo nogle gange lidt svært for mig at gennemskue, hvad der sker, da jeg ikke kan være hos jer og ej heller se, hvordan din lille pige er. Derfor må jeg prøve at gætte lidt ud fra det du skriver, og så må du selv vælge til og fra:o)
Min umiddelbare tanke er, at din lille datter ikke umiddelbart har svært ved at sove. Hun mestrer det jo fint om aftenen og om morgenen. Samtidig så får jeg et billede af en meget opmærksom lille pige, som gerne vil følge med i al ting.
Der er forskel på børn og der er børn som er rigtig meget på lige fra starten. De studerer og følger med øjnene og reagerer rigtig meget på ydre stimuli. De suger til sig og det er nogle gange som om at de børn har rigtig svært ved at give slip, fordi de er bange for at gå glip af noget. Sådanne børn vil også nogle gange have behov for at man gøre f.eks. skemaden meget simpel, altså at man f.eks. serverer maden fra en helt ensfarvet tallerken, for er det for mange billeder på, så bliver de distraheret af dette og kan ikke samle sig om at spise. Lyder dette som noget der kunne være gældende for din datter?
Der er to ting, som jeg lige umiddelbart tænker hjælper på disse børn. Du skriver at du ikke har mulighed for at lade hende stå udenfor i barnevogn, men du kunne måske godt køre hende en tur? I denne uge har de jo lovet fint vejr, så hvis det endelig lykkes at få hende til at sove længere tid, bare en gang om dagen, så kunne det jo måske vende bøtten lidt. Du kunne sidde på en bænk i solen imens:o)
Fordelen ved barnevognen er at det kan være lidt på din datter præmisser. Selvom hun endnu ikke kan sidde, så kan du prøve at lægge hende lidt eleveret, så hun har mulighed for at kigge lidt ud. Hun får derfor sin lyst til at opleve dækket og i takt med at du køre, vil barnevognens monotone bevægelser vugge hende træt. Når du så ser at hun er ved at sove, så lægger du hende ned og putter hende, hænger en stofble over kalechen, så hun på den måde skærmes for lys og lyde omkring vognen og dermed lettere finder roen.
Du kan også prøve at skærme hende indendøre. Nogle gange er det nødvendigt at hænge mørklægningsgardiner op i værelset, så alt lys lukkes ude. Der er også familier som vælger at tage barnevognen indendøre og så er der de familier, som anskaffer sig en slags gynge eller hængekøje (som babyen kan ligge på/i) og blive vugget tæt over gulvet. Igen giver den monotone bevægelse barnet en ro, hvor det først ligger og kigger, men så stille og roligt falder i søvn på sine egen præmisser.
Jeg er ret overbevist om at I ikke fejler som forældre, men at det handler mere om at jeres lille pige hører til de meget opmærksomme, som har brug for jeres hjælp til at blive skærmet. Men samtidig også på en måde, hvor hendes nysgerrighed stilles og hun ikke føler at hun går glip af noget.
Det virker meget mærkeligt at skulle sige sådan om en 4 mdr´s baby, men jeg har faktisk set det før.
Jeg håber mine tanker vil hjælpe dig lidt videre. Jeg synes ikke du skal opgive mødregruppen, hvis det ellers er en gruppe du er glad for at være i:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske