Svar: Dårlig sovevane? - 8 mdr.
12. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Det er min helt klare overbevisning, at hvis man giver børn den tryghed de har behov for, lytter til dem, er der for dem og reagerer, når de er kede af det, så skabes der en helt basal tillid.
At vide at mor og far er der for en, at de lytter, hjælper og reagerer når man er ked af det er med til at børn også, når de bliver ældre, kommer hjem og fortæller, når noget går dem imod.
Jeg synes derfor det er helt naturligt at børnene kommer ind i mors og fars seng, hvis de i løbet af natten vågner og føler sig utrygge.
Det kan sagtens tænkes at jeres dreng pludselig en nat sover rigtig længe i sin egen seng og at tiden derfor arbejder for jer. Det er dog forsat en rigtig god idé at I bliver ved med at putte ham i hans egen seng, så han lærer at det er der han skal sove. Der er forskel på at blive puttet og lære at falde i søvn og så på at komme ind til mor og far, når man vågner og er ked af det.
Hvis han nogle nætter ikke virker ked af det, men bare har brug for at få hjælp til at skifte stilling, få lidt at drikke osv. så skal I naturligvis ikke tage ham ind. Prøv derfor at vurdere, hvad der sker igennem natten.
Vær opmærksom på at han efterhånden bliver mere og mere bevidst og han kan derfor også godt vågne for at komme ind til jer, fordi det "bliver vane" og egentlig ikke er nødvendigt. Det handler altså meget om hvordan han er, hvordan han virker om natten.
Men helt overordnet set, så synes jeg han skal have lov til at komme ind og få tryghed og så sover I alle roligt og til næste morgen. I har alle brug for sammenhængende søvn:o)
Håber mit svar gav dig lidt ro i sindet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske