Brev:
2 år og søvnproblemer
12. september 2006
Alder:
2 år
2 år og søvnproblemer
Hej Helen
Vi har virkelig brug for et godt råd. Emilie er 2 år og 2 måneder. Indtil hun fyldte 2 år har vi ikke haft problemer med søvn,- men det har vi fået nu. Før lagde vi hende i seng kl. ca 19.30 og hun kunne sagtens selv falde i søvn - hun sov igennem hele natten indtil kl. ca 6.30 (ja - det var dejligt).
Da vi starte efter 3 ugers sommerferie med arbejde og vuggestue, begyndte Emilie at være ked af at falde i søvn og hun vågner om natten og er ked af det og er ikke til at få til at falde til ro i hendes egen seng. Det har stået på i 2 måneder nu.
Vi har fundet ud af, at vi kan få hende til at falde i søvn kl. ca 19.30 ved at lave et fast putteritual med læsning og sang, hvorefter vi bliver siddende i hendes værelse indtil hun sover - vi bliver siddende i en stol, som vi gradvist aften efter aften rykker længere og længere væk fra hende seng. Men det er meget ustabilt og nogle aftener, kan vi bruge 2 timer på det fordi hun er meget ked af det (hun sover stadig i tremmeseng).
Gør vi det rigtige - eller kan vi gøre det på en anden og bedre måde?
Når vi går i seng ca kl. 23.00 vågner hun tit og er ikke til at få til at falde i søvn igen. Hun er meget ked af det og vil ikke have at vi går fra hende. Vi kan bruge flere timer igen på at få hende til at sove - medmindre vi tager hende ind i vores seng. Vi sover ikke særlig godt med hende imellem os i sengen - hun sover meget uroligt.
Jeg syntes, vi har prøvet med flere ting om natten og ligegyldigt om vi tager hende op og siger, at hun ikke skal være bange eller om vi er mere hårde i filten og lader hende ligge i sengen og græde, mens vi taler stille og trøstende, så hjælper det ikke rigtigt. Vi kan godt få hende til at sove i vores arme, men så snart vi forsøger at ligge hende i hendes seng igen vågner hun. Og sådan kan man så prøve i flere timer.
Hun kan være frygtelig ked af det og græde/skrige helt igennem, hvis vi ikke tager hende op. Er hun hysterisk og prøver os af, eller er det reelt nok, at hun er ked af det og utryg/bange?
Vi er uenige om, hvordan vi skal tackle dette og har brug for et godt råd. Min mand er mest til at være konsekvent og lade hende græde, og det har jeg det ikke godt med og vil næsten hellere sove dårlig med hende i vores seng end at hun skal græde og være ked af det. Specielt fordi hun indtil for nogle måneder siden overhovedet ikke havde søvnproblemer.
Vi har forsøgt at flytte om på værelset og hænge ting op, som skal passer på hende. Vi er også begyndt at tænde hendes lyskæde om natten.
Vi er ved at være møre pga manglende søvn og er frustrerede over, hvorfor det lige pludselig ikke fungerer mere. Håber du kan hjælpe med et (eller et par) godt råd så vi kan få vores aftener og nattesøvn tilbage.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen Anja