Svar: Dagplejestart 6mdr.
13. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Eline
Det er altid lidt hårdt at skulle aflevere sit barn og det tror jeg gælder uanset om barnet er 6 mdr, 8 mdr eller 12 mdr. Jeg synes I er enormt privilegeret, da du studerer og således ikke behøver pasning 37 timer om ugen. Der er jo masser af børn som skal passes fuld tid + den tid det tager for forældrene at komme frem og tilbage mellem arbejde og pasningssted.
Din sundhedsplejerske har naturligvis ret i at børn ofte får lidt infektioner osv. når de begynder pasning ude, simpelthen fordi det udsættes for flere bakterier via andre børn osv. Men det gælder jo uanset barnets alder og det tror jeg aldrig helt kan undgås. Så er det jo så godt at du netop studerer, da du så måske har mulighed for at kunne tage en barnets sygedag og læse mere op hjemmefra. Det kan man jo ikke så let gøre, hvis man skal på arbejde.
Det er rigtigt at helt små børn ikke har så stor tidsfornemmelse, men naturligvis er det vigtigt for din dreng at han ikke passes af en anden 10 timer om dagen. Han har stadig brug for at være sammen med dig og derfor er det kun godt at du har mulighed for at hente ham tidligt og måske nogle dage være hjemme.
Nogle kvinder træger som dig til at komme lidt hjemmefra og 6 mdr´s alderen er ofte en skæringsalder. Her er barnet så stort at det lettere passes af andre, spiser skemad osv. Nogle kvinder trænger til andre indput i deres liv og det er også vigtigt for parforholdet, at man kan tale om noget andet end hvor der er bleer på tilbud, hvad farve afføringen havde idag og om der i det hele taget er gang i maven. At du starter med at studere igen, kan derfor være givtigt for jer alle og være med til at give lidt fornyet energi. Så kan I også hygge jer meget mere sammen, når I så er sammen - i stedet for det faktisk nogle gange bare "hænger en ud af halsen".
Lige i forhold til separationsfase, så er det rigtigt at det ofte først viser sig ved 8 mdr´s alderen. Men der er aldrig regler uden undtagelse:o) Dog kan man sige at det jo netop kan være en fordel så at aflevere ham nu, inden han bliver alt for bevidst og måske meget ked af at du går. Nu når han lige at lære sig dagplejer rigtig godt at kende og hun ham og det er super.
Start med at tale med dagplejeren om, hvordan hun plejer at gøre det og hvad hun synes er vigtigt. Det kan f.eks. nogle gange være en god idé at han har sin egen barnevogn med til at sove i. Fortæl hende også hvordan du plejer at putte ham, giver ham mad osv. så hun kan fører nogle af de kendte ritualer videre.
Da du har god mulighed for at lave indkøring, så start med at være på besøg sammen en dag, prøv så næste dag at gå ½ times tid og næste dag være væk lidt længere. Lad ham forholdsvis hurtigt prøve at spise og sove der, så han ved at det hører med til en dagligdag hos hende.
Prøv du at tage det stille og roligt det skal nok gå:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske