Brev:
Gråd ved aflevering hos dagplejen
13. september 2006
Alder:
15 mdr.
Gråd ved aflevering hos dagplejen
Kære Helen
Jeg har gennem de sidste par år brugt dine råd med succes - vi mødre har ofte de samme problemer, så bare ved at læse dine svar til andre har været givende!
Men da jeg sidder og stortuder efter at have afleveret Laura på 15 mdr. hos dagplejeren, måtte jeg bare høre din mening.
Laura er en sød, smilende og glad lille pige som trives. Hun har en storesøster, Anna på 3 år.
Laura startede hos en meget sød dagplejemor for 3 mdr. siden. Den første uge gik det fint - ingen problemer. Derefter har hun grædt ved hver aflevering. Vi taler om at hun knuger sig ind til os på vej hen til døren og ikke giver slip på os før vi fjerner hendes hænder.
Vi sætter hende ned på gulvet og får tøjet af hende og går ind på legeværelset og prøver at finde noget hun godt kan lide. Dagplejemoderen er med i dette og finder gerne yndlingsting. Så rejser vi os op og siger farvel og går. Vi trækker det ikke i langdrag. Så starter Laura ellers op med den mest hjerteskærende gråd hver gang og det er det sidste vi hører, når vi lukker døren.
Jeg har hele tiden sagt til min kæreste og mig selv at det er en overgang og det nok skal blive bedre. Dagplejemoderen forsikrer os om at der går 1-2 min. så er hun igang med at lege og er glad resten af dagen.
Laura er en udpræget mor-pige, som vi kalder det her på egnen. Dvs. hun vælger mig frem for alle andre incl. sin far! Jeg ved det nok ændrer sig på sigt - det kan jeg se på storesøster - hun har jo været nødt til at søge sin far noget mere efter Laura kom til.
Jeg var/er selv en mor-pige og gik hjemme ved mors skørter indtil jeg kom i 1. klasse. 1 gang i ugen skulle jeg i legestue alene. Jeg husker det som noget vældigt traumatisk - jeg var bange og savnede min mor ubeskriveligt. Det er derfor jeg tror det er så hårdt for mig at aflevere Laura og se det grædende ansigt for mig. Jeg bliver lige sat tilbage til min egen barndom.
Mit spørgsmål er: hvor længe skal vi acceptere at hun reagerer sådan her?
Jeg har et godt indtryk af dagplejemoderen og er tryg ved hende. Min kæreste bliver ikke så følelsesmæssigt påvirket af det som mig, men han undrer sig over at det fortsat er sådan. Vi oplevede det aldrig med vores store pige.
Alternativet er jo at vi beder om en anden dagplejemor til Laura.
Kærlig hilsen
Merete