Svar: Gråd ved aflevering hos dagplejen
13. september 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Merete
Åh ha, sikke noget. Jeg kan godt forstå at du bliver ulykkelig, for der er virkelig ikke noget værre end at gå fra sit grædende barn - det gør og skal gøre ondt i et mødrene hjerte.
Men du bliver nødt til at tro på at hun stopper efter 1-2 minutter, så det må jo være adskillelsen, det at sige farvel, som hun har svært ved og så ligner hun naturligvis dig! Jeres store pige ligner sin far på det punkt, men hende her, hun ligner mor og derfor gør det også noget ekstra ved dig. Det er nemlig ekstra svært at tackle de situationer, hvor vi kan genkende os selv.
Jeg synes du skulle prøve at lave et lille fotoalbum, som hun kan få med sig. Der skal være billeder af dig, af hende selv, af far, af storesøster, at huset, hunden, barnvognen osv. Altså af de ting hun kender hjemme fra. Når og hvis hun savner dig (familien), så kan det måske hjælpe hende at se på billeder. Det at få et billed på kan godt nogle gange gøre en lille pige som Laura bevidst om at I stadig er der, at I ikke er væk og at I kommer igen. På den måde vil hun måske blive mere tryg.
Det lyder som en sød og kompetent dagplejer, som er meget opmærksom på Laura og som også er opmærksom på hvad det gør ved jer? Prøv derfor at overveje om det skal være far som afleverer i en periode. Det er rigtig hårdt for dig og netop fordi jeres datter spejler sig så meget i dig, så kunne det være en fordel at far lige her tager over. Det er simpelthen for svært når det er mor.
Samtidig sker der også det, at hvis hun mærker at du tvivler, hvis hun mærker at du bliver ked af det, så får hun fuldstændig samme følelser. Så tvivler hun også på om det nu er et godt sted at være og så bliver hun også ked af det. Hvis du sender signaler om at det er problemfyldt at være der, så vil hun stritte imod alt det hun kan, for ikke at skulle være der.
Det er svært at sætte tid på, hvor længe der skal gå. 3 måneder er rigtig lang tid. Har hun prøvet at være i gæstedagpleje i den periode - var det på samme måde? Hvordan er hun når du henter hende? Kan du fornemme at hun er glad for at være der, vil hun gerne vise dig tingene og dele denne verden med dig - eller vil hun bare hjem og helst hurtigst muligt?
Jeg tror I skal prøve lidt af ovenstående og se om ikke der sker en ændring. Hvis dagplejen tager i legestue en dag, kunne I måske undersøge muligheden for at hun blev afleveret der. Bare for en gang at prøve noget andet, som kunne bryde den cirkel I er kommet ind i.
Håber at lidt af ovenstående hjælper jer alle lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske