Svar: Min søn nægter at sove
13. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit lange og fyldestgørende brev. Hold da op, sikke en start på livet, jeg kan godt forstå at det hele snart virker totalt uoverskueligt. I har jo snart prøvet alt og heletiden virker det som om at hver gang I går et skridt frem, så går I også to tilbage.
Min umiddelbare tanke er at I et eller andet sted er nødt til at starte igen. Slå en streg i luften og sig til jer selv, at NU prøver I igen. Jeg tror det er meget vigtigt at I for det første prøve at få struktur på dagen. At I forsøge at finde faste tider at spise og at sove på. At I får nogle helt faste rutiner omkring søvnen - nu putter vi ham sådan! slut. I har allerede forsøgt 117 forskellige ting, nu beslutter I jer for at gøre sådan.
Jeg tror det er meget vigtigt at I får skabt nogle faste rammer for dagen, fordi det også er med til at give jer lidt mere overblik og mulighed for planlægning. Samtidig er lidt fast struktur også på sigt tryghedsgivende for jeres dreng. Jo mere genkendelighed, jo mere trygt vil det virke.
Dernæst tænker jeg at der godt kan være en sammenhæng imellem madindtag og lyst til at sove. Han har fra han blev født fået tilbudt ekstra meget mad, er helt fra starten blevet suppleret med ekstra mælk. Det har og er rigtig fint og vigtigt for hans trivsel og udvikling, men det betyder også at han sagtens kan være rigtig sulten, nu hvor han er 4 mdr gammel.
Mange fortidligt fødte børn vil have svært ved at vente på anden næring end mælk til de når 4 måneder efter terminen. I stedet anbefales at starte med vælling eller grød et sted midt imellem 4 måneder fra barnets fødsel og 4 måneder efter forventet termin.
Jeg synes derfor godt I kan forsøge med vælling i første omgang, men hvis dette ikke mætter ham nok, kan I roligt forsøge med lidt grød og mos. Du skriver at han samtidig følger rigtig godt med og han er jo, i forhold til sin udgangsvægt rigtig godt med vægtmæssigt, så prøv med lidt mere mad.
Når I begynder med skemad, så prøve i første omgang med få skefulde og øg ham så langtsom til ca ½ dl. Når dette går fint og maven følger med, så øg ham yderligere ved at tilbyde 2 gange dagligt. Det vil sige, at når han kan spise ca 1 dl, så prøv at give ham 1 dl. to gange dagligt. Lad den ene portion være grød og den anden portion være grøntsagsmos. Det kunne f.eks. være grød om formiddagen og mos om aftenen.
Suppler ham altid med mælk efter et grødmåltid, så han hele tiden her i begyndelsen får grøden ekstra og mælkemængden vil være nogenlunde stabil.
Forsøg som sagt også gerne med lidt vælling. I alderen 4-6 måneder må han få 2 flasker vælling og begynd i første omgang med en flaske til natten. Du kan f.eks. gøre det at du ammer ham, når han skal puttes og så supplerer far med en flaske sen aften, lige inden I selv går i seng.
En plan for dagen kunne se således ud og husk at denne plan først gælder, når I har introduceret og fået gang i skemaden:
Morgen: Bryst
Formiddag: Evt. grød efterfulgt af bryst
Puttes til formiddagslur
Frokost: Bryst, evt. efterfulgt af vælling
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Puttes til lille lur
Aften: Evt. grøntsagsmos efterfulgt af bryst
Evt. bryst igen og puttes til natten
Sen aften: Tilbydes en flaske vælling
(Nat: Evt. bryst - de fleste børn vil have brug for amning 1 gang om natten indtil de er 6 mdr gamle)
Som du kan se har jeg skrevet "evt." nogen steder. Naturligvis fordi I ikke skal lægge så hårdt ud med det samme:o)
Et fast putteritual, at svøbe ham, synge, bamse osv. som du allerede gør, det er rigtig fint. Bibehold endelig dette. Tæl til ti og find roen i at vide at det ikke fortsætter sådan for evigt. Skriv endelig igen, om ikke andet så bare for at få luft:o) Knus herfra og rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske