Svar: 5 mdr. og vågner om natten
13. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder hårdt og opslidende. Hvem har du omkring dig, som kan hjælpe? Det er klart at det er hårdt, hvis du står helt alene og det er også hårdt, selvom der er en far.
Måske skulle du/I tage jer selv den frihed at sove et andet sted, bare en nat, og så lade en bedstemor tage nattetjansen?
Jeg kan forstå ud af dit brev at din datter får flaske og derfor burde det jo være lettere for andre at passe hende. Nogle gange skal der netop noget nyt til for at bryde vanen og om ikke andet, så vil det, at du får lov til at sove en hel nat igennem give dig den fornødne energi til at komme videre.
Det er naturligt, når du er så træt, som du er nu, at det kan mærkes på dig og på din tålmodighed. Du er ganske givet ikke så rolig som du ville være hvis du var udsovet og havde mere overskud. Den uro du har i dig, smitter din datter, så det eneste I får ud af det er endnu mere uro. Derfor vil det være rigtig godt, at få en anden til at tage over.
Mit råd til dig er derfor, at du beder om hjælp. Det er ikke nogen skam, tværtimod. Det gør dig faktisk til en god mor, at forsøge at skabe lidt overskud, og det kan nogle gange være nødvendigt. Så prøv om ikke der er en i nærheden som du har tillid til, som rigtig gerne ville træde til en nat, hvis bare du bad om det:o) Det er okay.
Rigtig meget held og lykke. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske