Brev:
Pleje af øje med tilstoppet tårekanal
13. september 2006
Alder:
6 mdr.
Pleje af øje med tilstoppet tårekanal
Kære Helen
Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.
I denne omgang har jeg et spørgsmål vedrørende pleje af min 6 måneder gamle datters øje. Hun har siden fødslen haft såkaldt tilstoppede tårekanaler ved begge øjne, hvilket vi af såvel sundhedsplejerske som lægen har fået at vide, at hun blot skal vokse fra.
Dette er også sket ved det ene øje, men det venstre øje lader derimod vente på sig. Dette betyder, at der af og til, og særligt i forbindelse med forkølelser, samler sig lidt puds og væske omkring øjet. Dette har vi særligt plejet ved hjælp af kogt vand på stofklude - og alternativt med Kamillete el. saltvand indimellem. I denne forbindelse bliver området omkring min datters øjne indimellem lidt røde - også selvom vi forsøger at holde det tørt ved at duppe forsigtigt med stofklude.
Mit spørgsmål i denne forbindelse er, om vi plejer øjet rigtigt? - og særligt: om vi eventuelt burde smøre området omkring øjnene for at skåne det?
Vi bruger ellers ikke cremer til vores datter, da hun ikke på nogen måde ellers døjer med huden (burde vi egentlig dette?).
På forhånd tak for svaret.
De venligste hilsener
S.