Svar: Pleje af øje med tilstoppet tårekanal
13. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære S
Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal og det er, som du beskriver, som om barnet har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden eller at øjnene konstant virker fugtige/løber i vand.
Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder. Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'.
Når "afløbet" på den måde er tilstoppet eller fungerer dårligt, så er det problemerne opstår.
Det er bedst at vaske øjnene med almindeligt vand fra hanen på et stykke vat. Hvis man skal tørre meget ofte, vaskes øjet med let saltvand. Saltvandsopløsningen skal være 0,9%. Det svarer til tårevæsken i øjet og kan købes på apoteket. Du kan også lave en saltopløsning selv. Her tager du 330 ml. vand og 1 teskefuld almindelig salt koger det og afkøler det. Det kan holde sig i et døgn.
Kamille anbefales ikke.
Hos 99 % af alle børn med tilstoppet tårekanal, vil dette løse sig af sig selv. Hvis barnet efter 1 års alderen fortsat har problemer, vil det være en god idé, at få en lægelig vurdering.
Det er en god idé at massere lidt under øjet, fra øjenkrogen og ud. Det kan nogle gange hjælpe og på samme måde kan det være en rigtig god idé at pleje huden med lidt creme. Det er ikke noget du behøver, men det kan være rart for barnet. Du skal naturligvis bruge en mild uparfumeret creme, som ikke indeholder parabener og andre skadelige stoffer. Derudover skal du naturligvis passe på ikke at komme for tæt på øjet, cremen skal hjælpe på huden under øjet og ikke komme i nærheden at tårekanalen.
Generelt behøver I ikke bruges cremer til jeres datter, hvis hendes hud er fin.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske