Svar: Søvn og afføringer
13. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Jeg synes ikke du som udgangspunkt skal stoppe med at amme, men din datter er nu næsten 5 mdr. og du trænger til at få lidt pause. Hvorfor prøver du ikke at give hende en flaske, eller som du selv er inde på - få en til at passe hende nogle timer og her give en flaske, hvis hun når at blive sulten inden du er på igen.
Hendes mave fungerer jo rigtigt godt, så selv om mme skulle virke lidt forstoppende, så skidt med det - det klarer hun nok, måske kunne det ligefrem være med til at give lidt ro i hendes mave.
Jeg tænker derfor at det ikke behøver at være amning eller ingen amning, men prøv at give lidt mme og se hvad det gør ved hende. Og skab dig lidt ro og lidt frihed.
Hvad med storebror, som jo stadig også er en lille gut. Det må også have været hårdt for ham, at få sådan en lillesøster? Trænger han ikke til at lave noget med mor bare et par timer uden hende? Måske kunne du finde en som ville hjælpe jer? Far kan jo også træde ind, men måske var det rarere at der kom en bedstemor, som kun koncentrerede sig om lillepigen og I andre 3 kunne så gøre noget andet - bare jer tre...eller bare far og sønnike og du kunne så sove... Prøv at tænke det igennem.
Derudover så lyder det som om du godt kan øge hende i indtag af skemad. Hun spiser nu 1 gang dagligt og det går tilsyneladende godt. Prøv derfor at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt, gerne efterfulgt af amning eller nogle gange evt. en flaske.
En plan for dagen med 2 måltider skemad og 3 lure kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Bryst eller evt. en flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst (eller en flaske m. mme, hvis hun ikke har fået dette til frokost)
Puttes til lille lur
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop, efterfulgt af bryst
Evt. en flaske mme og puttes til natten
Sen aften: Tilbydes bryst
(Nat: Evt. bryst - først efter 6 mdr´s alderen har hun ikke længere behov for mælk om natten)
Ser man på din datters vægt, så trives hun godt på amning. Men du har fuldstændig ret i at hun ikke oplever samme ro i maven på amning, som hun nok vil gøre på en flaske. Jeg synes derfor du skal prøve om det gør en forskel.
Nogle børn vil sagtens kunne finde ud af begge dele, andre børn vil foretrække brystet og nægte flasken og atter andre børn vil elske flasken - og så fred være med det. Det er rigtig vigtigt at du finder ud af, hvad der skaber mest mulig ro for hele jeres familie. En ting er, kun at have 1 barn at tage hensyn til og satse alt for, noget andet er at skulle tage sig af en 2 årig ved siden af:o)
Så prøv dig lidt frem og jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske