Brev:
Mad og søvn - 6 1/2 måned
13. september 2006
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn - 6 1/2 måned
Hej
Vi har lige et par spørgsmål, vi håber du kan hjælpe os med. Det drejer sig om vores søn på 6 1/2 måned.
Vi har i forbindelse med opstart af grød og mos opdaget, at han slår ud, når der er tilsat modermælkserstatning. Læge har derfor mistanke om mælke allergi. Vi er derfor begyndt at bruge profylac i hans mad og dette går fint. Vi har indtil nu givet ham grød til middag og grøntsagsmos til aften. Er lige startet op med grød om morgenen og kød i hans mos om aftenen.
Vores plan for en dag ser ca. sådan ud:
Kl. 7: Grød med vand til.
Sover ca. 1 time.
Kl. 10: Ammes.
Kl. 12: Grød med vand til.
Sover 1-2 timer.
Kl. 15: Ammes.
Sover ca. ½ time.
Kl. 18: Grøntsagsmos med kød, vand til.
Kl. 20: Ammes og puttes.
I løbet af natten ammes han en enkel gang.
I løbet af dagen får han ikke de 400 ml modermælkserstatning man anbefaler. Vi ville helst at han kunne få sit jern gennem kosten, så vi slipper for at give ham jerndråber. Grunden er at vi ikke synes at jerndråberne passet ind i hans program, da de skrive på flasken at dråberne ikke bør gives 2-3 timer efter et måltid og at det ikke må tages sammen med mad og drikke.
Endvidere skal man også passe på at dråberne ikke kommer i kontakt med tænder. Vores dreng har 8 tænder og vi synes ikke det er let at undgå dem.
Vores spørgsmål er om du har et forslag til, hvordan vi kan få lagt jern ind i hans kost? Hvis ikke det er muligt hvordan og hvornår kan vi give ham dråberne. Vi har prøvet at blande profylac, så han kan drikke det til hans mad, men det vil han ikke.
Vi har også store problemer med hans nattesøvn. Han vågner rigtig mange gange i løbet af natten og kan ikke finde ro igen. Indtil for ca. 1 måned siden sov han i samme rum som os, men er nu kommet ind i et andet værelse. Dette hjalp i ca. 1 uge (vågnede kun en gang hvor han fik mad). Dette har vendt fuldstændig igen. Vi er inde ved ham 5-10 gange i løbet af natten og nogen gange går det et par timer inden han falder til ro igen.
Synes vi har prøvet alt og er ved at tabet modet!! Vi har for ca. 1 ½ måned siden fået tjekket hans øre (der var ikke noget at se). Han har jo fået en del tænder igennem hans korte liv. Vi har selvfølgelig også tænkt om det kunne skyldes dem. Men siger man ikke, at det kun gør ondt lige når de bryder frem? Han har to ret store buler i tandkødet hvor hjørnetænderne skal kommer. Kan de også være på vej? Hvad kan hans urolige nattesøvn mon skyldes?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Alexanders forældre