Svar: Mad og søvn - 6 1/2 måned
13. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Alexanders forældre
Som I ved så anbefaler sundhedsstyrelsen at børn i alderen 6 mdr til 1 år får jerdråber svarende til 8 mg jern dagligt. Med mindre de får 400ml modermælkserstatning dagligt.
Anbefalingen er ikke blot for at modvirke anæmi, men også for at sikre børn optimal jernstatus ved udgangen af første leveår, idet risikoen for udviklingen af anæmi i andet leveår mindskes betydeligt.
Almindeligvis vil børn i alderen 6 mdr til 1 år ikke kunne spise så varieret og i en mængde, der gør at de kan undvære jern ved siden af. De vokser stadig meget på dette tidspunkt og man forventer ikke at man via kosten kan dække børns jernbehov for de er 1 år gamle.
Sundhedsstyrelsen skriver endvidere i deres retningslinier til sundhedspersonale s. 70: "Der er ingen grund til at lægge restriktioner på hvornår, og i forbindelse med hvilke levnedsmidler, jerndråber må gives".
Jeg synes derfor at I skal give jeres dreng jerndråber, når det passer ind i jeres dagligdag. Der sker ikke spor ved at give det med f.eks. lidt frugtmos.
Med hensyn til nattesøvn, så lyder det helt korrekt at det kan være tænderne. Man kan få noget lokalbedøvende, som hedder Dolodent - prøv at tale med lægen om det. I kan også spørge lægen om muligheden for at give ham lidt smertestillende.
Det er rigtigt at det oftest er lige der, hvor tanden bryder frem at smerten er størst, men der er altså børn som kan reagere længere tid og hvor man har fornemmelsen af at det murrer godt i de gummer.
Det er et gammelt husmoderråd at give barnet et stykke agurk, der skulle være noget i agurker, som bedøver lidt. Det kan I forsøge, men naturligvis under opsyn, så han ikke får bidt et stykke af.
Nogle børn sover også meget uroligt fordi de i den alder får lagt sig i en stilling, hvor de endnu ikke mestrer at komme tilbage igen. Prøv derfor at hjælpe ham med at skifte stilling og se om I kan få ham til at falde til ro ved det. I kan også prøve at give ham lidt vand om natten.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske