Svar: Amning igen efter sygdom hos baby - krise!
13. september 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Jeg synes bestemt du skal give amningen en chance og se om ikke du kan få øget din mælkemængde.
Det er meget vigtigt at du er bevidst om at det handler om især to ting. 1. At du begynder at slappe af. Du stresser og det nedsætter mælkemængden. Det er helt naturligt du gør det, I har lige været indlagt og alt har været vendt på hovedet, men det er meget vigtigt at du begynder at finde roen, tro på at det hele nu skal gå igen, og du begynder at slappe af.
2. At lægge hyppigt til, jo hyppigere til brystet jo mere mælk. Det er således vigtigt at du starter med at lægge til brystet og så supplerer med en flaske efterfølgende. På den måde får din dreng stimuleret dig, hver gang han er sulten. Hvis du springer en amning over og i stedet giver flaske her, så er det sværere at få øget mælkemængden.
Det er meget vigtigt at du tillader dig selv at give flasken efter amning. Det er vigtigt fordi din dreng har brug for at bliver fyldt lidt op, for at samle kræfter og for så derved at kunne stimulere dig godt, næste gang han vågner. Stille og roligt vil du forhåbentlig kunne fornemme at han kan nøjes med brystet og så kun en gang imellem behøver at blive suppleret med flasken efterfølgende.
Det er rigtigt at det nogle gange ender med at barnet foretrækker flasken, men sådan er det altså ikke altid og du skal bestemt ikke give op. Giv det lige....hvad skal vi sige...14 dage - kan du klare det? Hvor du lægger til og supplerer med flaske ved behov.
Hvis det lykkes for dig, så er det jo rigtig godt, og hvis ikke det lykkes så har du gjort hvad du kunne og så fred være med det.
Du må godt prøve at stimulere med en malkemaskine ind imellem, hvis du synes det, men din dreng er den bedste til at stimulere dig og igen er det også vigtigt at du får hvile. Du skal jo ikke sidde og føle dig som "Nora malkeko", - det skal være okay at gøre det her. Forstår du hvad jeg mener?
Mit råd er derfor at du skal give det 14 dage, det er en tidsperiode du kan overskue. Her lægger du til, hver gang han viser tegn til at ville og så supplerer du lidt med flaske lige efter amning, hvis han virker mere sulten.
Prøv så også at få lidt hvile og husk at få noget at spise og drikke selv:o)
Knus her fra og held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske