Brev:
Jalousi hos 2½ årig dreng
13. september 2006
Alder:
2 år, 6 mdr.
Jalousi hos 2½ årig dreng
Hej Helen
Vi har en dreng på 2 år og 8 måneder og en pige på 2 måneder. Desværre er storebror meget jaloux. Hvis han på nogen måde, kan komme til det napper, bider, prikker eller slår han sin lillesøster. Det er især slemt, når far, mor og bedsteforældre holder hende, men også når hun ligger fredeligt i sin lift, er han efter hende.
Jeg har læst en masse besvarelser her på siden og har gjort hvad jeg kunne for at følge de råd, jeg har fundet. Vi prøver at gøre lillesøster interessant ved at han "læser" for hende. Vi snakker for hende, så hun fx siger, at hun gerne vil det som han kan. Vi holder hende, så hun kan sidde bag på hans scooter osv. Han synes det er rigtig sjovt og spørger tit om vi ikke skal have hende med i legen. Egentlig virker han meget glad og interesseret i hende.
Når han gør noget ved hende, prøver vi at sætte ord på hans følelser. Hvis hun fx er hos mig, siger jeg: "Jeg ved godt at du er ked af, at hun er hos mig lige nu, men jeg vil ikke have at du slår hende" Det er nemt nok, når jeg kan se helt konkret hvad der gør ham ked af det fx at hun er hos mig. Men når hun så ligger i sin lift eller på et tæppe og vi lige har hygget os med hende og han så pludselig prikker til hende, så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre/sige. Her er der jo ikke nogen konkret grund - mere det at han overordnet er jaloux.
Hvis jeg spørger om han er sur på hende eller synes hun er dum, så svarer han "nej". Hvis jeg spørger hvorfor han slår, kan han ikke svare mig (så det har jeg kun gjort få gange) Sidst jeg spurgte sagde han: "Jeg gør det ikke mere" - da han så 5 minutter alligevel gjorde det, sagde han: "Jeg gjorde det alligevel". Det skal siges at lillesøster selvfølgelig ikke lider overlast, vi stopper hans hænder inden de når hende, men det betyder også at situationen er temmelig spændt, når de er sammen, for jeg er hele tiden på vagt, så der ikke sker hende noget.
Vi prøver også at far eller mor laver noget med ham alene, det er heller ikke altid konfliktløst, hans lunte er meget kortere end før han blev storebror og et enkelt nej kan udløse meget gråd. Disse konflikter, som er rettede mod os bekymrer mig ikke. Vi prøver at bevare roen og komme med alternativer til det vi sagde nej til. Men det der er rettet mod lillesøster går mig meget på!
Jeg er bare så bange for at det skal gå ud over hans selvværd. Han må endelig ikke føle at han har "forkerte" følelser - jeg vil gerne, at han ved at det er i orden at være jaloux, men forkert at slå.
Har du nogle gode råd til os?
Mange hilsner en frustreret mor