Svar: Sove videre uden hjælp om dagen
18. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Lena
Jeg kan godt forstå at du er ved at være træt af at trave med barnevognen:o) Og et eller andet sted, så har du også fuldstændig ret i at han burde have lært sig at komme videre i søvnen med den indsats I har lagt for dagen - men han er nok "undtagelsen der bekræfter reglen" :o)
Jeg tror det største problem for dig og for mange andre som står i den situation, netop er præcist det du så flot beskriver: Det er svært at vurdere, hvorvidt han skal sove videre og nogle gange ender det med, at man tager ham op for hurtigt, andre gange ender det med at man prøver at få ham til at sove, hvor han ikke har behov.
Med den alder din dreng har nu, må du meget gerne begynde at lave en mere fast rytme for dagen og du må godt begynde at se lidt på klokken og således forsøge at putte ham til faste tider. Det bliver lettere og lettere i takt med at han spiser mere og mere skemad og det vil være naturligt, at han f.eks. får skemad om formiddagen, efterfulgt af mælk og så puttes. På samme måde som han efter grøntsagsmos om aftenen, får mælk og så puttes til natten. Skemaden kan på den måde være en del af rytmen og således være med til at skabe genkendelighed og være lidt pejlemærker for faste tidspunkter på dagen og dermed rytme.
De fleste børn på 5 mdr vil have behov for at sove 3 gange i løbet af dagen: formiddag, over middag og så powernappe om eftermiddagen. Og så naturligvis sove om natten - gerne 6 timer i træk - det er at sove igennem:o) Ialt vil de fleste børn i denne alder sove ca 15 timer og din dreng sover således det han skal. Det du kan arbejde på er så at søvnen er mere sammenhængende og jeg tænker at det kommer i takt med at han spiser mere skemad.
Du skriver at han ikke spiser mere end et par skefulde. Kniber han munden sammen og drejer hovedet væk eller er det dig, som ikke tilbyder mere? Det kan være udmærket at give ham vand af en kop sammen med, så han efter et par skefulde får en pause i form af noget at drikke, og så er han klar igen. Du må også gerne forsøge med en anden type grød, så han får nye smagsoplevelser.
Når han spiser ½ dl eller mere, så synes jeg du skal begynde at give ham 2 gange dagligt. Og her må han meget gerne får f.eks. grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Du må også gerne forsøge med grøntsagsmos nu, det kunne jo være at han bedre kunne lide dette end grøden.
En plan for dagen med to måltider skemad og 2-3 lure kunne se således ud:
Morgen: Mælk
Formiddag: Grød evt. med frugtmos, vand af kop
Mælk og puttes til formiddagslur
Frokost: Mælk
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Mælk
Sen eftermiddag: Evt. mælk
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Mælk og puttes til natten
Sen aften: Mælk (altså når du selv går i seng)
Nat: Evt. amning x 1
Det vil være udmærket at du prøver at putte ham om dagen uden at blive kørt. Det vil højst sandsynligt betyde at han bliver bedre til at finde roen og sove videre, hvis han vågner.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske