Svar: Kløe i huden
18. september 2006
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Betina
Som du beskriver dine børns hud og tiltagende kløe i forbindelse med opstart af skemad og mme, så lyder det jo unægteligt som om der kunne være en sammenhæng. Du skulle måske prøve at kontakte en hudlæge for at få det undersøgt nærmere.
Jeg tvivler umiddelbart på at man vil gøre noget, da huden ikke viser nogen tegn på allergi umiddelbart, men det er da værd at tale med en om, som ved noget om dette. Og det må I jeres tilfælde være en hudlæge.
Et lille barns hud er følsom og sart og det er derfor rigtigt at man som hovedregel skal gøre mindst muligt ved den. Huden indeholder særligt mange talgkirtler, der generelt har til formål at producere fedtstof, så huden holder sig fugtig og smidig. Hvis man smører huden med diverse cremer, ødelægges den naturlige balance. Små børn har altså en særlig evne til at holde huden fugtig og smidig, uden behov for tilførsel af fedtstof.
Spædbarnets hud er tyndere end den voksnes, og indeholder ikke den samme bakterieflora til at beskytte mod fremmede mikroorganismer. Derfor er det vigtigt at holde huden ren og tilpas. Det gøres ved at vaske den lille med lunkent vand evt. med et par dråber olie i. Da vand faktisk kan virke udtørrende, så er det en udmærket idé at komme lidt olie i badevandet. Jeg synes derfor I skal forsøge om dette kan give en ændring i forhold til jeres børn. Det vil være fint med et bad et par gange om ugen.
Jeg kender desværre ikke Marselisborg creme og indholdsstoffer, men det gælder generelt at cremer til børn skal være uden parfume og konserveringsmidler. Hvis børn har eksem, så er det en rigtig god idé at behandle med creme og jeg tænker at det I jeres tilfælde må komme an på en prøve. I kan forsøge om lidt olie i badevandet har nogen effekt og ellers kan I prøve at smøre ham med lidt creme.
Med hensyn til flaske, så afhænger det af, hvor vigtigt det er for jer at Petrea tager flaske. Hvis I meget gerne vil have hende til det, så bliver I nødt til at forsøge. Nogle gange hjælper det at forsøge, når hun halvsover, fordi hun så ikke registrerer på samme måde og derfor lettere accepterer.
Det er meget forskelligt, hvor hurtige børn er til at mestre teknikken med at føre maden tilbage i svælget. Det kommer også lidt an på hvor tidligt man starter med skemaden. Nogle børn klarer bedst, hvis maden er som en tyk suppe, andre børn kan slet ikke finde ud af dette, men tager fint imod en tyk konsistens - igen må I prøve jer frem.
Det handler altså både om at væbne sig med tålmodighed, men også om at prøve at tilbyde forskellig konsistens af mad, for at se om noget et lettere at styre end andet.
Håber jeg kom igennem det hele. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske