Svar: Aftensmad og putning
18. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Jeg synes det lyder som om din dreng er kommet rigtig godt igang med grøden og tager fint fra. Det er fint med ca 1 dl skemad af gangen og når han begynder at virke til at kunne spise mere end dette, så vil det være godt at øge ham til 3 gange dagligt fast. Nogle børn klarer sig fint med 3 måltider dagligt i en lang periode, hvor andre har behov for at blive øget til 4 måltider omkring 7 mdr´s alderen.
Så som det ser ud nu er planen helt fin for han alder. Du skriver at han får både grød og mos. Du skal være opmærksom på at det er en god idé at give begge dele fast. Det vil sige gerne grød til det ene måltid og grøntsagsmos til det næste. Grød bør max udgøre to af dagens måltider, resten grøntsagsmos.
Med hensyn til mælkeindtaget, så ved man jo aldrig helt hvormeget barnet egentlig får, når det bliver ammet og han får måske mere end du lige forestiller dig. Hvis du synes han indtager for lidt mælk, så må du tilbyde ham lidt mme af en kop og hælde mme på maden, hvor du kan komme til det. Det kunne f.eks. godt være sammen med sveskemosen, så det bliver lidt mere ligesom "sveskegrød med fløde", altså sveskemos med mme.
Du kan også vælge at lægge ham til og give ham en ekstra amning lige inden du selv går i seng, så han fyldes ekstra op sen aften.
Ellers må du tro på at han har en naturlig evne til regulere sit behov. Og når han tisser, maven fungerer og han generelt virker glad og til at trives, så må det være helt okay:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske