Svar: Væske og grov mad
18. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Sofies mor
Det lyder som om Sofie er blevet betydeligt gladere for skemad og det er dejligt at høre. Amning 3 gange dagligt lyder umiddelbart rigtig fint i forhold til hendes alder og jeg er derfor i tvivl om, hvorfor du vil stoppe amningen? Du har tidligere skrevet til mig at du gerne ville amme til Sofie selv sagde fra, men at du syntes mælken svandt. Jeg tænker at hvis du kan bibeholde 3 amninger, så lyder det da rigtig fint.
Ud over de tre amninger, kan du sagtens servere lidt kold eller lunet mme af en kop. Så længe hun ammes, så vil det jo være begrænset, hvor meget hun har behov for af kop. Ud over det hun drikker af en kop, vil du også kunne komme lidt mme på og i hendes grød.
Når hun bliver 9 mdr gammel, så må komælksprodukter begynde at udgøre en større del af hendes indtag og her kan du så udskifte amningen om eftermiddagen med f.eks. en portion tykmælk. ...
...
Med hensyn til mælkebehov, så må hun meget gerne få 750ml mælk - men det ved du jo ikke om hun gør, når du ammer og derfor må du tro på at hun får, hvad hun har behov for, hvis du bare lægger hende til de 3 gange. Naturligvis skal du også se på om hun tisser og i øvrigt virker til at trives.
Det er en god idé at grød ikke udgør mere end max 2 af dagens måltider, så er det langt bedre med grøntsagmos. Hvis hun virker "tyggeparat", så prøv med lidt små stykker rugbrød (nærmest store krummer) med lidt smør eller silde-/leverpostej. Server samtidig grøntsagsmos ved siden af. Hun skal altså ikke have enten eller, men både og. Stille og roligt, i takt med at hun spiser mere rugbrød og også bliver bedre og bedre til at tygge, kan grøntsagsmosen så gå over til at være små stykker grøntsag eller lidt kogte ærter og majs.
Håber dette er præcist nok. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske