Brev:
Pige 6 år, tvangshandling?
19. september 2006
Alder:
6 år
Pige 6 år, tvangshandling?
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg godt vil høre din mening om.
Vi er en familie på 4, mor og far lille Jonas og så Emilie på 6 år. I dag ved morgenbordet fortæller hun på en meget flot og beskrivende måde, at hun nogle gange får lyst til at klø sofaen.... Når hun så har gjort det fortæller hun, at hun får sådan en mærkelig følelse inden i som "fortæller" hende, at hun også skal klø sofaen med den anden hånd. Far siger så til hende at sofaen jo slet ikke klør, og hun svarer så at det ved hun godt. Hun siger også et par gange at det bare er en dårlig vane.
Da far så kører hende i skole, spørger han ind til det igen og spørger om det er noget hun har gjort i lang tid. Hun smiler til ham og siger at hun lige har gjort det med sin trøje. Hvad det er hun lige har gjort, er vi ikke rigtig klar over, men altså igen først med den ene hånd så den anden. Hun siger også at det gør hun med mange andre ting, men kan så ikke lige forklare det nærmere.
Siger til far at han bestemt ikke må sige det nede i skolen, da hun så bare vil blive til grin på hele skolen. Siger igen at det bare er en dårlig vane. Vi har ikke bidt mærke med nogle mærkelige ting i hverdagen ej heller noget med ritualer, men vi er alligevel allerede meget bekymrede.
Far og jeg snakkede om, at vi godt selv kan huske fra vi var børn, at man ikke måtte røre stregerne på fliserne o.s.v., men vi synes det er svært at skelne mellem ting man gør, fordi man er barn og ting man gør af andre årsager.
Vi har som sagt aldrig lagt mærke til ting som skulle give os grund til bekymring, men vil godt vide, hvad du mener om ovenstående, og hvor vi kan henvende os, hvis det er noget vi skal videre med.
Venlig hilsen Maria og Jesper