Svar: Pige 6 år, tvangshandling?
19. september 2006
Alder:
6 år
Kære Maria og Jesper
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter.
Det er, som I selv beskriver, helt rigtigt at børn har forskellige ritualer. Det kan være ikke at træde på stregerne på fliserne, eller at man skal hoppe på en bestemt måde, gå balance på alle fortove osv. Og det kan derfor være meget svært at skelne imellem, hvad er almindelige 'børneritualer' og hvad der er mere tvangsprægede handlinger.
Man kalder tvangshandlinger og tvangstanker for OCD (Obsessive Compulsive Disorder). Tvangshandlinger ses især hos børn, hvor tvangstanker oftere optræder hos voksne. Men man kan også sagtens have begge former samtidig.
Det kan være vigtigt at vurdere, hvor meget jeres datters tvangshandlinger fylder i hendes hverdag, altså om det et eller andet sted hæmmer hende i at lege med sine kammerater, om det kun er derhjemme, eller om det også sker i skolen osv.
Ud fra det I fortæller, så lyder det jo umiddelbart som om det ikke er noget nytilkommet og som om det faktisk foregår flere steder og flere gange om dagen. Det lyder også som om det foregår mere i hendes hoved end at hun rent fysisk sidder og klør sofaen. Jeg får også indtryk af, at det rent faktisk fylder en del hos hende, fordi hun synes det er pinligt og I må ikke nævne det for nogen i skolen.
Jeg synes det er rigtig flot at hun så åbent fortæller jer omkring det og på den måde søger at få en respons fra jer. Hun er således bevidst om, at dette måske ikke er helt normalt og hun har brug for jeres accept af hende og det hun gør. Jeg mener det er meget vigtigt at I virkelig lytter til det hun fortæller og giver plads til at hun kan fortælle jer, hvordan hun har det. Men samtidig er det også meget vigtigt at I ikke "kører med på vognen", men prøver at holde hende til virkeligheden, som I jo også allerede har gjort.
Det kan sagtens være helt uskyldigt og noget som stille og roligt vil gå over af sig selv. Jeg synes dog det vil være meget relevant at I taler med en børnspsykolog omkring det, da han/hun er vandt til at arbejde med børn med bl.a. OCD og også vil kunne vurdere, hvorvidt det er noget man skal gøre noget ved nu og hvad man så evt. skal gøre.
Jeg ser umiddelbart børnepsykologen som den bedste mulighed. Det er sådan at der er tilknyttet en børnepsykolog/skolepsykolog til skolen, hvor jeres datter går og derfor synes jeg I skal prøve at kontakte ham/hende.
Alternativt kan I prøve at undersøge, hvornår jeres datter bliver indkaldt til 1. skolelægeundersøgelse. I nogle kommuner ligger dette i 0 klasse, i andre kommuner først i 1. klasse. Atter andre kommuner har desværre ingen skolelæger. Hvis I skal med jeres datter til skolelæge indenfor nærmeste fremtid, så synes jeg også det er noget I skal nævne der.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske