Svar: Hvor længe kan man amme fuldt ud?
23. november 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Louisa
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man fra 6 mdr´s alderen begynder at tilbyde barnet anden kost, dels fordi barnet har behov for en mere energirig kost og dels af hensyn til vitaminer og mineraler som f.eks. jern.
Det betyder dog ikke at du ikke kan amme. Fortsæt endelig med det. Hvis din datter så småt begynder at følge dig med øjenene når du spiser, kan det være et tegn til at hun er ved at være parat til at prøve noget nyt.
I begyndelsen skal du amme som hidtil. Det vil kun være ganske få skefulde (smagsprøver) der vil glide ned. Det kan være en fordel at amme hende lidt først, så hun ikke er alt for sulten, og så prøve med f.eks. lidt mild grød. Du kan evt. lave grøden med din egen mælk, så smagen ikke er så forskellig fra det hun er vant til. Efter lidt grød kan du amme hende igen.
Det kan også være en god idé at du tilbyder hende lidt vand af en kop, så hun vænner sig til denne måde at drikke på.
Du kan sagtens fortsætte med at amme længe, hvis I begge har det bedst med det. Flere kvinder ammer samtidig med at barnet får grød og mos, således at størstedelen af mælkebehovet bliver stillet hos moderen.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske