Brev:
Ammestrejke
19. september 2006
Alder:
5 mdr.
Ammestrejke
Kære Helen,
Tak for dit svar vedr. min datters søvn og afføringer. Det går allerede meget bedre, efter at jeg har kørt hårdt på med ske-maden. Afføringsfrekvensen er nede på ca. 3 i døgnet, og det er okay. Desuden er søvnen også blevet bedre både dag og nat. Hun har taget 5-600 g på i vægt på 2 uger - det er siden jeg for alvor begyndte at give grød. Så det er alt i alt rigtig fint.
Vores "rytme" er nogenlunde sådan her nu:
Ca. 7: Ammes
Ca. 9: Grød (nogengange amning her i stedet)
Herefter formiddagslur ca. 45 min
Ca. 12: Ammes (nogengange grød her i stedet)
Herefter middagslur 45 min - 2 timer (kæmper for at få hende til at sove lang tid)
Ca. 15: Ammes
Ca. 16: Frugtmos
Herefter lur på ca. 30 min
Ca. 17.30: Grød / mos
Ca. 19: Ammes og godnat
Ca. 03: Ammes
Mit spørgsmål til dig vedrører amningen. Som du kan se, prøver jeg at have 5 amninger i døgnet, men det er kun 2-3 af gangene, hun tager et nogenlunde fuldt måltid. Min datter er præcis 5 måneder nu, og hun er enormt vanskelig at amme. Det har hun været i over en måned, og det bliver tiltagende frustrerende for os begge. Hun laver "flitsbue" og græder, når jeg forsøger at lægge hende til. Også selvom hun er sulten.
Om natten går det fint, men ellers er det kun, hvis hun liiiiige har sovet, at det er nogenlunde uproblematisk, men også her kan det være svært, hvis ikke der er absolut ro (og det er der langt fra altid med en 2-årig i huset samtidig!). Der skal virkelig kæmpes med hende for at få hende til at die, og det er uholdbart i længden, synes jeg.
Hun har ikke villet tage flaske, men forleden drak hun dog 100 ml, så det skal nok komme, hvis vi bliver ved med at tilbyde den. Så spørgsmålet er, hvordan jeg skal gribe situationen an.
Jeg synes egentlig ikke, jeg mangler mælk - i hvert fald ikke i det ene bryst - selvom jeg da godt kan mærke, hvis vi har haft et døgn, hvor hun kun er blevet ammet 2-3 gange ialt. Så er der ikke så meget mælk dagen efter.
Skal jeg blive ved med at tilbyde flasken i håbet om, at hun kan få mælk herfra i længden? Eller skal jeg acceptere, at hun ikke vil drikke så meget mælk hos mig, og så bare lade hende være? Det vil i så fald give mig mindre mælk, hvorved hun vil få endnu mindre indenbords osv....
Kan ammebesværet skyldes, at hun er mæt? Skal hun i virkeligheden slet ikke ammes 5 gange i døgnet, når hun får 2 fulde måltider med grød/mos???
Hvad er dit råd umiddelbart?
Kærlig hilsen