Svar: Ammestrejke
19. september 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det kan sagtens være at din lille pige er mæt, når hun afviser brystet så meget (på den måde). Som du beskriver det, så lyder det jo som om at hun nu er begyndt at tage rigtig godt fra med hensyn til skemaden.
Jeg tror du har en vigtig pointe i at det kan være lettere at få hende til at drikke hos dig, hvis du lægger hende til, når hun vågner og ikke efter skemaden, hvor hun simpelthen er for mæt. Sammen med skemaden kan du så prøve at servere lidt mme af en kop i stedet.
Det er meget forskelligt, hvor meget børn ammes i forbindelse med at de også får skemad. Nogle børn spiser forholdsvis hyppigt hos deres mor, trods det øgede indtag og andre nedsætter deres ammefrekvens meget. Der er jo også stor forskel på, hvordan børn spiser ved brystet. Nogle er lang tid om det og ligger gerne længe ved brystet af gangen, andre har et enormt vacuum og gør sig meget hurtig færdig - og måske får de børn samme mængde mælk - det er jo det man aldrig rigtig ved, når man ammer.
Jeg tænker at det kan være helt i orden at din datter siger noget af amningen fra, eller at hun kun dier kortvarigt. Hun behøver ikke spise 5 hovedmåltider ved brystet, når hun spiser så godt af skemaden. Prøv derfor at stole på at hun til en vis grad selv kan regulere sit behov. Tilbyd hende fortsat, men siger hun nej tak, så må de være sådan.
Prøv så at supplere med lidt mme af en kop og ovenpå grød og mos, så hun får lidt ekstra der. Det er også udmærket fortsat at forsøge med en flaske, hvis du gerne på sigt vil have hende til at tage denne.
Det er også vigtigt at du er opmærksom på ikke at presse hendes hoved mod brystet. Hvis du holder din hånd på hendes baghoved, så føler hun det som et pres og så laver hun "flitsbue", nogle gange hjælper det derfor at lægge sig ned at amme.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske