Brev:
Problemer med selv at falde i søvn, 7 mdr.
19. september 2006
Alder:
7 mdr.
Problemer med selv at falde i søvn, 7 mdr.
Hej Helen
Tak for din tilbagemelding sidste gang. Vil lige sige at det går perfekt med Malthes nattesøvn nu. Han er kommet på eget værelse. Kommer i seng kl. 20. Når jeg går i seng kl. 24, får han ca. 100 ml. MME. Ikke fordi han vågner der, men simpelthen fordi, at han så kan sove til kl. 07-08.
Denne gang henvender jeg mig igen for nogle super gode råd. Han har altid været vant til at blive gået med i barnevognen om dagen, for at falde i søvn. Det startede vi med i forbindelsen med hans kolik, for overhovedet at få ham til at sove. Nu er det desværre jo bare blevet en dårlig vane, som vi gerne vil væk fra. Vil gerne at han lærer selv at falde i søvn, også fordi han jo skal i dagpleje efter nytår.
Jeg har prøvet flere gange at ligge ham ud (når jeg er sikker på han er træt). Så begynder han at græde. Også selvom han kan se at jeg bliver der omkring, og ikke forlader han. Han starter med at græde lidt, men ender altid med at blive helt hysterisk. Har også prøvet at skubbe/vugge vognen frem og tilbage. Når jeg så til sidst giver op og begynder at gå, går der ikke andet end et splitsekund før han sover. - Nogle gange 5-10 minutter.
Har du nogle gode råd? Skal jeg prøve at lade ham græde til at han falder i søvn? Lærer han så, at det gamle tricks hjælper ikke mere? For jeg er selvfølgelig klar over at, han har regnet den ud.
Det samme gælder om aftenen. Han har haft en god periode, hvor han selv kunne falde i søvn. Men nu græder han som regel indtil han falder i søvn. Det tror jeg dog mest er fordi han lige skal finde sig tilrette, da han mosler meget rundt. Han græder dog ikke hysterisk, men hvis jeg viser tegn til at gå, begynder han med det samme. Han vil heller ikke sidde lige så stille ved os om aftenen og hyggeputte, for ligesom at falde helt ned. Han er en dreng med vildt meget krudt i r....
Ville gerne at sovesituationerne blev lidt nemmere, også når det nogle gange er nødvendig at han falder i søvn om aftenen, hvis vi er i byen sammen.
Men ofte tager vi hjem før tid, fordi puttesituationen tager så lang tid, at det næsten er synd så. Vil gerne at han kunne ligge og hygge/snakke til han sov.
Ved godt jeg selv har givet ham de dårlige vaner!
Malthe´s mor