Svar: Problemer med selv at falde i søvn, 7 mdr.
19. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Malthe's mor
Jeg synes du skal forsøge at vende Malthe til i første omgang at blive puttet i sin seng om aftenen, hvor han af naturlige årsager ikke kan vugges. Bagefter kan du så forsøge det samme om dagen.
Jeg synes faktisk det lyder som om Malthe allerede er på vej. Han kan faktisk godt finde ud af at sove i sin egen seng, han skal bare lige lærer sig at finde roen selv. Og lige nu har han stadig behov for dig, for at vide at du er der, for at kunne finde roen selv, og det er helt okay. Men det at han nu sover i sin egen seng i eget værelse er første skridt mod også at lære at falde i søvn selv.
Du skal tænke på at ændringer tager tid, det går den rigtige vej, det går bare stille og roligt.
Det er okay at han ligger og mosler rundt, lad ham bare gøre det. Hold dig i nærheden, så du hele tiden har et øre på ham og kan hører på hans lyde, hans gråd, hvad hans behov er. Når han lyder til at have behov for dig, så gå ind til ham. Prøv i første omgang ikke at tage ham op (med mindre han er ulykkelig), prøv i stedet at lægge et par beroligende hænder på ham, vugge ham blidt imens han ligger i sengen, spille lidt sagte musik (f.eks. en spilledåse han kender), kærtegne ham - hvad der nu hører til jeres putteritual, fuldstændig på samme måde som du gør lige når du lægger ham og putter ham. Gå ud igen og gentag processen om nødvendigt.
Stille og roligt vil du sandsynligvis kunne nøjes med så at kærtegne blidt, lægge dynen lidt om ham igen osv. og så gå og sådan bliver du ved. Det skal nok lykkes stille og roligt.
Jeg tror ikke du skal bekymre dig vedr. pasning. Tit så går det rigtig godt. Det er som om at børnene tilpasser sig dagplejerens puttemåde og rytme, sådan er det bare og man hører ofte at "i dagplejen puttes han bare og så sover han efter 2 minutter, men hjemme traver jeg gade op og gade ned". Der er således lys forude.
I takt med at han lærer det om aftenen, så kan du begynde at indføre det samme om dagen.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske