Svar: Søvn, 9 uger
19. september 2006
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige og det er dejligt at høre, at Julie sover godt om natten:o) Men du har naturligvis ret i at hun også behøver sammenhængende søvn om dagen.
Med hensyn til modermælkserstatning, så synes jeg ikke du skal give Nan 2. Dette anbefales først fra 4 mdr. I stedet kan du prøve med det der hedder Nan HA - det kan nogle gange hjælpe lidt på maven.
Den gule allomin med rismel kan gives fra 2 mdr og kan mætte lidt mere. Jeg mener den er fuldgyldig, altså at din datter kan leve af den alene, men det kan du se på pakken. der skal stå hvis den er fuldgyldig.
Men derudover vil jeg sige at du skal passe på med at skifte for meget imellem de forskellige erstatninger. Selvom alle erstatninger i DK er gode og velkontrollerede, så er der forskel i deres sammensætning alt efter producent. Og det er derfor alt for hårdt for Julies mave, hvis du giver hende alt for meget forskelligt. Hvis du ønsker at skifte fra en erstatning til en anden, så er det også altid en god idé at gøre dette langsomt og udskifte en flaske af gange, dag to udskifter du så to flasker, dag 3 - 3 flasker osv.
Da Julie er en "langsom spiser", så prøv at lave større huller i flaske sutten, eller prøv at bruge en "vællingesut", for at se om det kan hjælpe hende til at spise hurtigere. At spise 1-1½ time er meget længe, men et større hul kan hjælpe på dette.
Når Julie vågner hvert 20 minut med et spjæt, så er det fordi hun her skifter søvnfase og ikke fordi hun ikke har behov for mere søvn. Det bedste du kan gøre er derfor at prøve at holde hende sovende.
Det vil være en rigtig god idé at du prøve at svøbe hende, så armene ligger tæt til kroppen og hun derved ikke kan ligge og "flagre" uroligt med kroppen. Hjælp hende med fysisk at samle sig selv, så har hun også lettere ved at finde roen. Du kan evt. finde glæde ved bogen "Svøb dit barn", som du finder i min bogguide.
Når du lægger hende fra dig, så gør det lige inden hun helt er faldet i søvn. Tænk på at når hun sover hos dig, så mærker hun din vejrtrækning, din varme, dine vuggende bevægelser og derfor er det vigtigt at du også kærligt og nænsomt lægger hende fra dig, gerne svøbt, så hun fortsat har fornemmelse af at blive omfavnet. Tænk på hvor kold og stille en seng er i forhold til at komme fra din favn. Hvis hun vågner, så tager du hende stille og roligt op, vugger hende blidt og gentager processen, giv hende evt. en sut.
Grunden til at mørket måske hjælper hende kan være fordi at her er alle lyde også lukket ude, så er det meget lettere for hende at finde roen og koble fra, falde i søvn. Du skal derfor hjælpe hende med at blive skærmet om dagen, hvor der både kan være lys, stemmer og forskellig støj. Det gøres ved svøb og rolige vuggende bevægelser.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske