Brev:
Natteamning og introduktion til skemad
19. september 2006
Alder:
5 mdr.
Natteamning og introduktion til skemad
Hejsa
Jeg har en lille pige på 5½ måned som vejer 6.7 kg og er 63 cm. Jeg ammer hende fuldt ud, men startede da hun var omkring 4 måneder i samråd med SP med at introducere skemad/vælling pga mange natlige amninger (3-4) - desværre er det uden den store succes.
Først og fremmest ser det ud til at hun ikke tåler de fleste produkter på markedet. Det ligner kontakteksem, da hun slår ud på huden omkring munden, der kommer i kontakt med maden.
Jeg startede ud med at tilbyde hende risgrød lavet på risgrødspulver, som hun smagte på med velbehag (1-2 tsk). Herefter prøvede jeg flere færdig-produkter, som hun alle fik udslæt af. Så besluttede jeg at lave risgrød selv - igen med samme resultat. Jeg kom frem til at hun muligvis har noget intolerance overfor mælk, da hudkontakt med komælk gav en øjeblikkelig reaktion (inden for 2-3 min.)
Min læge mener ikke at hun har komælksallergi, da hendes fordøjelse ikke er forandret af skemaden (ingen diarré/luft i maven), men snarere er en intolerance overfor komælk. Jeg har nu købt hypoallegent MME fra NAN til skemaden og der er ingen tvivl om at udslættene nærmest er væk. Siden hen har jeg set samme hudreaktion fra ren bananmos. Så jeg er ikke helt klar over hvad det skyldes.
Så nu efter 1 måneds jagt på MME hun kan tåle, er jeg så for alvor gået igang med at prøve at introducere skemad. Men hun er mildest talt ikke særlig interesseret. Det er temmelig stressende for mig, da jeg er meget træt af at skulle amme 2-3 gange om natten udover de mange gange, jeg står op for at give hende sutten. Det kan let blive til 10 opvågninger på en nat! Jeg er nærmest kronisk træt i øjeblikket og vil utrolig gerne have hende til at sove igennem om natten.
Det er ikke fordi hun ikke er interesseret i at smage på mad - hun har smagt både agurk, melon og ananas, og hun har da også taget et par skefulde grød indimellem, dog er der ingen rytme. Hun er også blevet introduceret til kartoffel/gulerods-mos. Hun smager men nægter herefter at spise mere.
Faktisk er hun begyndt at græde når jeg vil give hende mad, og det ender altid med at jeg må give op og lægge hende til brystet. Det ser heller ikke ud til at hjælpe, at det er hendes far der giver hende maden istedet (muligvis går det lidt bedre, men ender stadigvæk i gråd). Selvom det nu kun har stået på et par dage er jeg rimelig frustreret over det (muligvis pga manglende søvn).
Jeg er bange for at vi kommer til at presse hende til at skulle spise, pga jeg virkelig ønsker hun skal sove igennem. Hvad kan jeg gøre for at det skal være hyggeligt for hende at blive introduceret til mad, samtidigt med at hun vænnes til at sove igennem om natten?
Jeg har prøvet vælling - men det vil hun ikke tage - hun vil drikke lidt hvis hun får det af kop, ellers vil hun kun drikke vand af kop - jeg kan heller ikke få hende til at drikke MME. Hvis hendes far giver hende MME af sutteflasken tager hun måske 20 ml. Det skal lige siges at hun gerne vil tage modermælk af sutteflaske og er blevet passet to gange uden problemer.
Hun har nogenlunde følgende rytme:
ca. mellem 06.00- 07.00: morgenamning
ca. 08.00: pusle, lege mm.
ca. 09.30: sove (ca. 30-40 min.) - evt. amning først
ca. 11.30: tilbyder grød - herefter amning
ca. 14.00: amning
mellem 16-18: sove 30-40 min. oftest ammes hun først
ca. kl. 18: tilbyder mos eller grød - herefter amning
ca. kl. 20: ammes før natten
Hun vågner da første gang ved 01-02 tiden og skal ammes, herefter igen ca. kl. 03 og kl. 05 - plus alle de gange jeg istedet giver hende sutten. På en god nat ammer jeg kun to gange.
Jeg har én gang prøvet af amme hende når jeg selv går i seng (ca. kl. 23-24), hvilket resulterede i at hun vågnede igen kl. 02.
Hun er en hurtig spiser og en amning tager mellem 5-10 minutter - aldrig længere end 15 min.
Det skal også lige siges at hun om dagen altid "powernapper" og sjældent sover mere end ½ time ad gangen, med mindre hun bliver trillet i barnevognen. Om natten sover hun i sin egen seng i vores soveværelse. Jeg ammer hende i sengen, men lægger hende tilbage i sin egen seng bagefter.
Håber ikke det blev alt for rodet... Det ville være skønt hvis du kunne komme med lidt gode råd :0)
Mange hilsner fra den trætte mor