Svar: Natteamning og introduktion til skemad
19. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Først ganske kort omkring kontaktallergi, så hjælper det nogle gange at beskytte barnets hud omkring munden med en vaselineagtig babysalve. Det hindrer ligesom syren i de forskellige produkter at trænge ind i huden. Bagefter skal du også sørge for at vaske din datter grundigt rundt om munden med en ren klud - og vådservietter er bandlyst!
Det tager tid at vende sig til grød og mos. Jeg kan ikke se, hvordan I giver hende skemaden, men det ville måske hjælpe jer, hvis I kunne sætte hende foran jer, f.eks. i en skråstol eller lignende, hvis I har en sådan. Når hun sidder foran jer, så kan hun spejle sig i jeres ansigt og åbne munden, når hun ser at I åbner munden osv. I skal stråle og virkelig se ud som om det her mad bare er såååååå læææææækkkkkert! MaMaMaMaMaaaaM!
Prøv med forskellige smagsvariationer for at finde ud af, hvad hun er til. Kartoffel er ikke altid et hit, så prøv i stedet med andre grøntsager - blomkål, squash, broccoli, ærter, avokado osv. Prøv med lidt frugtmos på grøden for at se om hun godt kan lide det lidt mere søde.
Da jeres datter godt kan finde ud af teknikken med flaske (hun drikker jo modermælk af flasken), så handler det nok om at hun ikke kan lide smagen af erstatning og vælling. Modermælk er meget sødt i forhold til modermælkserstatning. Derfor kan I prøve at komme lidt sukker i modermælkserstatningen og se om hun så bedre kan lide det. 1 tsk sukker til 100ml mme er i orden, så kan I stille og roligt trappe det ud.
Hvis I kan få hende til at tage en flaske sen aften, så kunne det måske hjælpe til lidt mere sammenhængende søvn. MME mætter jo ofte lidt længere tid end modermælken gør, så derfor kunne det måske give lidt flere sammenhængende timer. Det har I alle jo brug for. Også om dagen kan I prøve om lidt erstatning kan mætte hende lidt mere. MME kan komme ovenpå grøden, men kan også gives at både kop og flaske.
Amning er godt og vigtigt, især hvis hun har allergi og viser problemer i forhold til komælk. Men I skal jo også have hverdagen til at hænge sammen. Håber derfor at lidt af ovenstående hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske