Svar: Skemad knap 6 mdr.
20. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære K.
Øvelse gør mester og der er ikke andet for end at blive ved med at forsøge. Det kræver teknik at finde ud af at få skemaden ført med tungen bag til svælget og sunket. Det er nogle børn lidt længere tid om at lære. Det er dog også sådan at børn som er blevet ammet, ofte har en god kæbemuskulatur - så det skal nok komme.
Du kan overveje om du skal prøve med en anden ske. Nogle gang kan skeens form spille lidt ind på, hvor nemt barnet får maden ind i munden.
Det vil også være en god idé at du prøver at give din datter noget i hånden, som hun selv kan fører til munden, bide lidt i. Det kan være et stykke agurk, en gulerod, en tvebak eller lignende. At sidde med noget i munden, er med til at vende hende til at bruge munden på en anden måde. Spyttet er med til at blødgøre f.eks. en brødskorpe og på den måde får hun også øvet sig lidt. Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget.
Prøv med forskellige former for grød. Hun må f.eks. gerne få lidt havregrød nu. Du skal ikke være bange for det, send signaler til hende om at det er bare super dejligt og det kan hun sagtens spise. Sæt hende i høj stol ved bordet, så I sidder sammen og så du har mere styr på at give hende maden.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske