Brev:
Mad til 4½ måned pige
20. september 2006
Alder:
4 mdr.
Mad til 4½ måned pige
Hej Helen
Så skriver jeg til dig igen, denne gang omkring nogle tvivlsspørgsmål med hensyn til grød og mos til min lille pige.
Hun har fået grød i to uger nu, et måltid om dagen (eftermiddag), hvor jeg starter med at give modermælkserstatning og så grød bagefter. Hun er meget begejstret for grøden, og nægter at tage flasken igen bagefter, selvom hun er mere sulten. Så hun har nok fået lidt mere grød end anbefalet, for at kunne blive mæt, men det har ikke givet hård mave. Tværtimod virker hendes afføring lidt mere løs, og hun har afføring 2-3 gange dagligt nu mod 1 gang dagligt da hun kun fik MME. Der er vel ikke noget galt i det?
Nu til mine spørgsmål: Hvornår skal jeg begynde at give grøntsagsmos, og hvilke er gode at starte med (tænker at starte med gulerødder, søde kartofler og evt broccoli). Kan det mos jeg laver, holde sig et døgn i køleskabet, så jeg kan lave mos til to måltider af gangen?
Jeg vil også gerne selv lave hendes grød, da jeg synes at købegrød smager lidt industrielt, og jeg vil gerne vænne hende til den hjemmelavede smag. Kan den ligeledes holde sig et døgn, så jeg ikke behøver tilbringe al min tid i køkkenet :-) (Læste at man kan fryse den hjemmelavede grød, men jeg synes den bliver mildest talt uappetitlig og virker som om den skiller, så det vil jeg ikke bruge)
Hun er begyndt at vågne lidt tidligt om morgenen - ofte ved 4-tiden hvor hun stiller sig tilfreds med sutten - men kl 5:30 er hun meget sulten og jeg giver hende en flaske. Hun falder stadig fint i søvn igen bagefter, men ville det være en idé at give hende en flaske vælling i stedet, så hun måske kunne holde lidt længere og ikke har den opvågning ved 4-tiden? Har du en opskrift på hjemmelavet vælling?
Ellers vil jeg sige tak for dit svar ang. hendes soveproblemer om dagen. Du ramte meget rigtigt mht hendes temperament, og det satte nogle tanker igang hos os. Vi brugte allerede "skærme-metoden" men blev opmærksom på, at vi måske skærmede hende for meget når hun var vågen, og hun ikke fik sin nysgerrighed stillet. Det får hun nu, og virker meget mere glad og tilfreds, når hun bliver lagt nu.
Hun brokker sig stadig voldsomt, men det udvikler sig sjældent til decideret gråd, og det har nok også hjulpet, at vi som forældre fik mere tillid til os selv, og dermed udviste mere konsekvens og sikkerhed overfor hende, så hun VED at det ikke nytter noget. Så tak for det. Det har gjort mine hverdage lidt lettere :-)
Mange Hilsner
Gitte