Svar: Mad til 4½ måned pige
20. september 2006
Alder:
4 mdr.
Hej Gitte
Det lyder som en god idé at tilbyde din datter skemad 2 gange dagligt, da hun er så glad for det. Det vil være rigtig godt, hvis det ene måltid ligger om formiddagen eller til frokost og det andet måltid ligger om eftermiddagen eller om aftenen. Og det vil være rigtig godt, hvis det ene måltid er grød og det andet grøntsagsmos.
Det er fortsat vigtigt at hun spiser mindre mængde skemad og også får sin mme. Du kan give hende mme på f.eks. grøden, eller lade hende drikke det af en kop. Men det kunne også være en god idé at førsøge at tilbyde en flaske, når hun vågner og så f.eks. 1 times tid efter forsøge med lidt skemad. Sammen med skemaden kan hun så igen få mme, eller måske lidt vand. Hvis hun har fået en flaske inden, så sikrer du dig bedre at hendes mælkeindtag fortsat er som det skal være. Jeg synes hun er for lille til at maden må udgøre for stor en del.
Det er normalt, at der går lidt længere imellem afføringerne, når barnet begynder at få skemad. Det du skal lægge mærke til er, om hendes mave bliver meget hård og om hun virker generet af at skulle af med det - om hun f.eks. græder. I givet fald bør du give hende laktulose.
Grøntsagsmos af de lidt mildere grøntsager er gode at starte med. Det kan være kartoffel, blomkål, gulerod, broccoli, squash, avokado, majs, ærter og lignende. I takt med at hun bliver ældre og nærmer sig de 6 måneder, må du meget gerne begynde med flere grøntsager og gerne forskellige rodfrugter, porrer og lignende med god og kraftig smag.
Det er en rigtig god idé som udgangspunkt at bruge lidt af de grøntsager I andre spiser, idet din datter jo netop skal vende sig til jeres mad.
I overgangsperioden kan det være en fordel at lave lidt større portioner og så fryse maden ned i portioner, der passer til et måltid. Du har fuldstændig ret i at dette gælder grøntsags- og frugtmos. Grød bliver mærkelig klæg.
Jeg vil foreslå at du koger grøntsagerne møre i vand. Tager dem op og blender dem. Fordel så mosen i isterningebakker eller små plastbægre lagt ned i en frostpose. Her kan maden opbevares ca 1 måned, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder.
Når du vil lave retten klar, så optøes det direkte fra fryseren i en lille gryde. Du kan evt. komme lidt vand ved, så det ikke brænder på. Når mosen så er tøet, så tager du gryden fra varmen, kommer evt. mme og smørklat eller olie i (ikke i frugtmos) og serverer.
Husk at spædbarnsmad, som har været frosset, aldrig må fryses igen. Den skal kasseres, hvis den har været optøet.
Du kan også lave grød og mos til 1 døgn af gangen. Her skal du naturligvis sikre dig, at der ikke er spist af den ½ portion, som lades tilbage i køleskabet. Sørg for at retten sættes i køleskab, så snart den er kølet af og sørg altid for at håndtere madvarerne korrekt - det der hedder almindelig god køkkenhygiejne.
Med hensyn til vælling, så må det komme an på en prøve. Nogle børn sover bedre på dette og forældre synes det mætter mere, andre forældre siger at der ingen forskel er. Det må altså forsøges, men er måske også et forsøg værd:o)
Med hensyn til hjemmelavet vælling, så er vælling i princippet det samme som en tynd grød, men ellers er en opskrift som f.eks. denne:
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelses-vælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Tusind tak for dine pæne ord. Jeg er glad for at høre at det går bedre og at I har kunne bruge mit tidligere råd:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske