Svar: Natteroderi 5½ måned
20. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Jeg skal lige være helt sikker på at jeg forstår det rigtigt. Tager Tobias hellere en flaske, hvis det er med udmalket modermælk, men tager ikke flaske med erstatning? Hvis det er problematikken, så kan det nemlig være en idé at komme sukker i modermælkserstatningen.
Ja det lyder måske mærkeligt, men modermælk er jo ret sødt og mme smager ofte ikke særlig godt, for at sige det lige ud. Derfor hjælper det nogle gange at søde mme med sukker og det er da et forsøg værd.
Det lyder nemlig helt rigtigt at Tobias vågner om natten, for at få stillet sit mælkebehov, da han ikke tager nok mælk til sig i dagtimerne. Udover flaske, må han jo også tilbydes mælk af kop og mme kan også kommes på grøden, både den almindelige grød og hvis han får lidt frugtmos - du ved som gammeldags frugtgrød med mælk.
Det er prisværdigt at forsøge at malke ud, men det behøver du altså ikke gøre. Det er langt bedre at Tobias ammer hos dig, når I har mulighed for det og at far så tilbyder mme, når du ikke er til stede.
Det vil også være en god idé at forsøge med både lun og kold mme. Nogle børn vil gerne tage erstatningen, hvis den serveres kold ligesom koldt vand, andre børn vil have den lunet til 37 grader. Igen prøv jer frem.
Da Tobias vågner om natten for at få mælk, så tror jeg helt sikkert at det er her I skal sætte ind om dagen. Så løser natteroderiet sig forhåbentlig.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske