Brev:
Opdragelse 7½ mdr
20. september 2006
Alder:
7 mdr.
Opdragelse 7½ mdr
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg har en meget nysgerrig, aktiv og fantastisk pige som bliver 8 mdr i starten af okt. Hun ruller og sidder fint - dog med puder eller mig som støtte, og hun prøver at komme op på alle fire. MEN det er hårdt at være mor til en krudtugle som kræver noget nyt hele tiden. Ja, lige nu er jeg faktisk på grådens rand og meget træt.
Alle siger at hun er fantastisk, fordi hun er så udadvendt og har let til smil og latter - hun charmerer sig ind på alt og alle, men de har hende heller ikke hele dagen.
Sagens kerne består i, at hun skal underholdes hele tiden. Vi går til babysvømning, sang, i mødregruppe og tager ofte på indkøb sammen. Vi går også mange lange ture, hvor hun sidder og kigger og så er alt ok. Det er svært for hende at koncentrere sig om at spise, da hun skal kigge på alt andet. Også selv om jeg har fjernet alt på bordet. Så får hun øje på træet der bevæger sig udenfor eller puden på stolen eller min kæreste siger noget og så skal hun se hvor han er.
Problemet kommer, når vi skal være indenfor hvilket ikke passer hende. Hun vil ikke ligge selv - højest 5-10 min også når hun er udhvilet og mæt. Jeg har prøvet at ligge meget energi i at gøre det til noget hyggeligt ved at være på gulvet hos hende, og så kan det måske gå i 15 min. Hun brokker og græder og vil noget andet. Det ender så med at jeg tager hende op og f.eks går en tur i haven, kører en tur i barnevognen eller i bilen.
Alle siger at jeg skal lære hende det - at jeg må lade hende græde, men det er altså svært når hun bliver helt ulykkelig med tårer og det hele.
Børnene i min mødregruppe kan ligge på gulvet i flere timer og mødrene kan gøre rent, lave mad o.s.v., men jeg når ikke noget som helst, da hun heller ikke sover meget om dagen.
Egentlig er jeg jo også glad for at jeg har sådan en aktiv pige - det skal der nok komme noget godt ud af - og både jeg og min kæreste er personer, hvor der godt må ske noget.
I forgårs blev jeg syg. Ikke med feber, men slem forkølelse og hovedpine, hvilket ikke hjælper på energien. Det er nok grunden til at jeg langt om længe skriver til dig. Jeg orkede ikke at være "på" som jeg plejer, og tænker at nu skal der ske noget. Det er også for hårdt når jeg ikke er syg. Min kæreste er først hjemme efter 17, og så er der ikke meget energi hos mig, når jeg har været på siden 6.30
Nu vil jeg gerne høre hvad du tænker om det hele. Er det normalt at være så nysgerrig og undersøgende som knap 8 md? Og må jeg bare tage hende som hun er og fortsætte med at undersøge verdenen sammen med hende? Eller kan jeg lære hende at underholde sig selv? Skal hun græde på gulvet af og til?
Har tidligere læst mange af dine gode svar - håber nu selv på et.
Kærlig hilsen
Krudtuglens mor :-)