Svar: Opdragelse 7½ mdr
20. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Krudtuglens mor
Børn er forskellige og jeg ved at det har du hørt til bevidstløshed, men sådan er det. Forældre er også forskellige og måden vi er sammen med vores børn på er forskellig. Derfor nytter det ikke noget at sammenligne med de andre i mødregruppe. Din datter er nysgerrig, undersøgende, udforskende og næsten ved at kravle - måske er hun lidt forud for de andre børn - så oplever de det måske om en måned.
Kender du Howard Gardner, som er amerikansk psykolog? Han har beskrevet 7 intelligenser, som handler om måden vi bl.a. tilegner os viden på. Han taler om: 1. Den logisk matematiske intelligens. 2. Den sproglige intelligens. 3. Den musikalske intelligens. 4. Den rumligt visuelle intelligens. 5. Den kropslige intelligens. 6. Den personlige intelligens og 7. Den sociale intelligens.
Hvis man f.eks. hører til de musikalsk intelligente, så holder man naturligt af musik og rytme. Man har f.eks. rytmesans, man er en god danser, man fascineres af lyde og bemærker fuglesang og andre lyde m.m.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig.
Man kan godt indeholde flere intelligenser, hvor noget kan være mere dominerende end andet. Det er ret interessant og hvis man sætter noget af hans teori over på børn, så får man nogle gange en større forståelse for, hvorfor nogle børn har "krudt i numsen" og er nogle værre pilfingre og hvorfor andre børn er mere stillesiddende og undersøgende, vurderende.
Du kender det jo godt. Nogle børn pilker rundt, åbner alle skuffer, hiver legetøj ud osv. Andre børn sidder ganske stille, tager et enkelt stykke legetøj, vender det, drejer det, åbner og lukker det osv.
Så for at komme til dit spørgsmål så Ja! Det er normalt at være nysgerrig og undersøgende, når man er 8 mdr gammel og et eller andet sted, så må du prøve at sige at sådan er hun og så, som du siger, undersøge verden samme med hende.
Men når det er sagt, så er der jo også ting, som skal laves ind imellem og her må du så enten prøve at tage hende med. Lad hende sidde i nærheden, når du hænger vasketøj op, lad hende få en klemme at undersøge, lad hende mærke en våd og kold klud osv. Når du laver mad, så lad hende sidde i nærheden, giv hende et stykke bagepapir at sidde med, en gryde og en ske, lad hende smagen lidt af maden efterhånden som du tilbereder den.
Og til sidst, så sker der ikke noget ved at hun nogle gange bliver frustreret og irriteret. Ofte sker det netop i den alder, hvor hun gerne vil kravle, følge med dig - hun vil så gerne men hun mestrer det ikke. Hvis hun nogle gange får lov til at blive lidt gal, så kan temperamentet gøre at hun får sig det lært, det kan være det sidste skub.
Håber du synes om mit svar:o) Rigtig meget held og lykke med din dejlige datter.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske